• Skip to main content
  • Skip to secondary menu
  • Skip to primary sidebar
AVblog

AVblog

  • Home
  • Woordenboek
  • Specials
    • TV’s
    • Hoofdtelefoons
    • AV Receivers
    • Streaming
  • Contact

SACD en DVD-Audio klinken niet beter dan gewone cd

9 februari 2008 - Door Johan de Groot 24 Comments

Het oorspronkelijke ‘Red Book’ formaat dat gebruikt wordt voor cd’s blijkt niet slechter te zijn dan de technische formaten die door DVD-Audio of SACD gebruikt worden. Twee doorgewinterde audiojournalisten hebben het ‘bewijs’ geleverd door middel van honderden dubbel-blind testen in een periode van ruim een jaar. De stereo-weergave van een high-end SACD/DVD-A speler ondergaat geen enkel hoorbaar kwaliteitsverlies als het daarna door een 16 bit, 44,1 kHz analoog/digitaal/analoog processor wordt verwerkt.

CD vs SACD vs DVD-Audio

Dat betekent dat er geen hoorbaar verschil is tussen de origineel cd-standaard (16bit/44,1kHz) en de 24bit/192kHz PCM (DVD-audio) of 1bit/2,8442MHz DSD (SACD) formaat.

In de afgelopen jaren is vaker gezegd dat DVD-Audio en SACD geen extra kwaliteit bieden, maar nog nooit is dit in een daadwerkelijk groot onderzoek onderbouwd. De meeste testen waren een vergelijk tussen een sacd-opname en een ‘gewone’ cd opname. Daar is alleen geen wetenschappelijke conclusie uit te halen, omdat je niet weet of het hele opname- en bewerkingsproces hetzelfde is geweest.

Om deze factor te omzeilen hebben de twee journalisten eigenlijk iets heel simpels bedacht: pak het signaal van een kwaliteits dvd-a/sacd speler, en breng de kwaliteit daarna terug naar cd-kwaliteit.

SACD/DVD-Audio dubbelblind test

Door honderden luistertesten – waarbij niet werd gezegd of er naar SACD, DVD-audio of ‘gewone’ compact disc werd geluisterd – kwamen ze er achter dat er geen hoorbare verschillen werden waargenomen tussen de nieuwe formaten en de aloude cd-kwaliteit.

Meyer en Moran, de bewuste journalisten, geven toe dat de nieuwe hd formaten over het algemeen beter klinken dan standaard cd’s, maar dit is niet omdat de technologie beter is. De schijfjes zijn in eerste instantie bedoeld voor de audiofiele markt, en daarom zijn over het algemeen de opname en productiekwaliteit beter zijn (microfoon opstelling, compressie, bewerking). Het digitaliseren van het signaal tot 16-bits/44,1kHz heeft hier alleen niets meer te maken.

Bovendien moet niet de conclusie getrokken worden dat het werken met HD-formaten in de studio (veel bits, hoge samplerate) geen zin heeft. Door in het hele proces met een hoge kwaliteit te werken zijn (onvermijdbare) foutjes in dat proces minder erg, zodat de 16-bits dynamiek en 20kHz bandbreedte volledig tot zijn recht komt.
Wat ze ook niet zeggen is dat een 14 of 15 bits opgenomen cd even goed klinkt als een 20 bits. Wat ze zeggen is dat 16-bits, 44,1kHz verwerking het beste is wat je hoorbaar kunt krijgen.
De kwaliteit van surround-muziek wordt ook niet in twijfel getrokken: de test is alleen gedaan met twee kanalen, links en rechts, en niets anders.

Lees verder:

Default ThumbnailDe NAIM SuperNAIT is een uitgebreide analoge èn digitale versterker Default ThumbnailAVblog wenst u een schitterend 2008!!! Audio Research LS27 voorversterker Is de McIntosh MT-10 draaitafel teveel McIntosh ? AVblog Enquete 2008 – win een 42" LG Full HD tv ! Default ThumbnailCanton Digital Movie: meer dan een SoundBar

Filed Under: Algemeen Tagged With: DVD-Audio, SACD, Techniek

Reader Interactions

Comments

  1. Johan says

    5 november 2008 at 21:42

    Bron?

    Beantwoorden
  2. Johan de Groot says

    6 november 2008 at 09:09

    Het oorspronkelijke onderzoek/artikel staat op AudioCritic
    [linkje aangepast – dank je Johan]

    Beantwoorden
  3. Johan says

    6 november 2008 at 10:35

    http://theaudiocritic.com/plog/index.php?op=Default&Date=200710&blogId=1

    Beantwoorden
  4. Pascal says

    4 december 2008 at 16:54

    Onzin! Waarom nemen prof’s op in 24 bits en 192kHz en niet in 16Bits/44kHz (CD)? Omdat er bepaalde delen van je opnamen verloren gaan! De bron van de SACD is natuurlijk heel belangrijk, als je als platenmaatschappij een SACD uitbrengt welke eigenlijk gewoon een dub is van een CD, heeft dat ook geen zin… maar als de master van de opname direct opgenomen wordt op SACD, heb je natuurlijk betere kwaliteit…

    Ze laten honderden mensen luisteren… wie zegt dat die mensen daar gehoor voor hebben? De meeste mensen horen al niet eens het verschil tussen een CD en een 160kbit MP3, laat staan CD/SACD…

    Geen waarde aan hechten, kansloos onderzoek!

    Beantwoorden
    • snijboon says

      6 mei 2013 at 06:00

      Helemaal mee eens met Pascal.
      Ik ben een grote fan van orkestrale soundtrack muziek.
      Voor zover mogelijk download ik eerst de cd om hem te beoordelen.
      Is ie goed dan koop ik de cd of sacd.
      Het verschil kan je mij blindelings laten horen cd of mp3 een megaverschil.
      Alleen je moet wel de juiste apparatuur hebben.
      De juiste luidsprekers voor weergave 75000 hrz, de juiste versterker en kabels en noem maar op.
      Het verschil is enorm, maar ja de helft van onze jonge generatie is al voor 25% doof.
      En ik geef toe voor elektronische hoempa geluiden is mp3 goed.

      Beantwoorden
  5. Rogresalor says

    29 maart 2009 at 12:12

    Je hoort het toch wel. Ik wel althans.

    Neem een Piano. ik speel piano en maak opnames in 24/96. Als ik deze ga downsamplen naar het Redbook formaat valt een klein stukje van de klankkleur weg. Ook een overbliegende helicopter op -78 db is weg omdat 12 db niet genoeg is voor Redbook om het weer te geven.
    24/96 heeft wel degelijk zin, maar alleen in stille ruimtes met de juiste audio apparatuur.

    Dat die 100 mensen het verschil niet horen kan liggen aan de goede dithering en noise shaping.

    Een opname is meestal op 32/192 genomen en als je dan gaan mixen is de hoge bitrate wel van belang. Liever hoog mixen dan op 16/44 waarbij je informatie verliest.

    Beantwoorden
  6. Wim says

    14 juli 2009 at 11:17

    Ik onderschrijf het schrijven van Rogresalor. Echter bij het onderzoek kan ik mij ook wel e.e.a. voorstellen.
    Het is zeker zinvol om de opname en montage in een zo’n hoog mogelijke kwaliteit te doen. Dus minimaal 24 bit. Dat maakt het grootste verschil. Meer dan het verschil tussen 96 khz en 192 khz.
    Als een dergelijke opname omgezet wordt naar 44.1 khz en 16 bit, kan ik mij voorstellen dat veel mensen het verschil niet horen tussen een SACD en een dergelijke CD. Hoewel dat er wel is overigens!
    Maar eerlijk is eerlijk: uitgaande van het hiervoor genoemde zijn de verschillen alleen hoorbaar op een bovengemiddelde geluidsinstallatie.

    Zou een opname echter gemaakt zijn op 16 bit, 44.1 khz dan zijn de verschillen ook op een gemiddelde installatie zeker te horen.

    Beantwoorden
  7. Jan Herling says

    9 augustus 2009 at 15:02

    Ja, interessant en betrouwbaar onderzoek. SACD is dus alleen in de produktiefase (mixen, enz) van belang, dus niet als eindresultaat.
    De echte high-end gebakken-lucht liefhebbers zullen dit echter toch niet geloven. Dus dit soort discussies zullen wel nooit eindigen.

    Beantwoorden
  8. MARTIN VAN EIJDEN says

    26 september 2009 at 14:47

    Omlaag sampelen horen ze niet?Heb ik geen mening over.
    Wat ik wel zelf hoor is dat mijn upsampling Xindak DAC(naar 192khz)
    een behoorlijk verschil geeft in een a-b test(voor ik hem kocht).In ieder geval groot genoeg om er een paar honderd euro aan te besteden.Muziek klinkt vloeiender.
    Maar een slechte opname en/of mastering blijft natuurlijk gewoon klote klinken.Het zou de industrie sieren om daar eens wat meer aandacht aan te besteden.En niet alles plat te drukken tijdens het masteren.

    Beantwoorden
  9. B14 says

    26 juli 2011 at 13:14

    Ik heb diverse cd’s en dezelfde sacd’s van b.v. Dire Straits en Peter Gabriel.
    Hoor echt een behoorlijk verschil in diepte en diverse instrumenten die ik op de cd niet hoorde.

    Heeft denk ik te maken met inferieure opnames, die ook vandaag nog gebeuren.

    Beantwoorden
    • RON007 says

      15 augustus 2011 at 06:27

      Wat is het percentage van mensen dat op dit moment echte high end ervaring heeft en de juiste aangepaste akoestische omstandigheden in zijn woning bezit, om tot werkelijke beoordeling over te gaan van opname’s?
      De verschillen zijn enorm op mijn high end installatie. Al moet het gezegd dat de ordinaire CD met goede opnamefilosofie en toptechniek (de Inakustik CD-collectie al eens gehoord ?) betere resultaten geeft dan de slechte opnames in HD-master audio of Dolby True HD. Een audiofiele opname met de laatste technologie is dan weer een droom om te beluisteren!
      Opnames van DMP of Telarc van omstreeks 1986 komen dikwijls verassend uit de hoek…maar hun SACD’s doen dat nog veel beter!

      Beantwoorden
  10. Peter says

    3 november 2011 at 19:18

    Het probleem is denk ik meer de manier waarop opnames tegenwoordig op CD komen. Output niveau veel te hoog, geen dinamiek, loudness lekker er ingemixd of te wel een eenheidsgeluid waarvoor je absoluut geen betere geluidsdrager dan de mogelijkheden die de CD biedt nodig hebt.
    Het is jammer, ook met de CD is er zoveel meer te genieten, maar er wordt geen enkele moeite gedaan. De platenmaatschappijen interesseert het niet en waarschijnlijk het gros van de klanten ook niet (voor zover die nog originele CD’s kopen!).
    Als je wilt genieten wordt het zoeken naar een speld in een hooiberg, of uitwijken naar alternatieve artiesten en labels waarbij kwaliteit van het product nog wel belangrijk is.
    Met het huidige populaire aanbod maakt het lijkt me weinig uit of het op CD of SACD wordt uitgebracht (behalve een verkooppraatje), de kwaliteit is doorgaans minder dan wat de CD kan.
    Peter

    Peter

    Beantwoorden
  11. Gert says

    5 januari 2012 at 13:27

    Logica gaat het hele leven om: stereo met 1 speaker gaat niet dus…studiokwaliteit afluisteren in 16 bit …gaat niet met zelfde kwaliteit!

    Beantwoorden
  12. Michiel says

    1 april 2012 at 10:19

    Durf te wedden dat ik het wel hoor. Zelf merk ik het al bij het opzetten van een gewone DVD (48kHz). Doe maar eens een test tussen een CD en DVD van een live concert die vrij recent is uitgebracht (na 2000). Bijvoorbeeld David Gilmour Live in Gdansk uit 2008.

    Bij dit artikel hadden ze precies moeten aangeven hoe de test is uitgevoerd en hoe de setup was. Welke apparatuur (merk)is gebruikt en of er ook is getest met high-end hoofdtelefoons, zoals Sennheiser HD-600. Want je hoort meer detail via hoofdtelefoons dan via speakers/monitoren.

    Beantwoorden
    • ron007 says

      9 april 2012 at 06:47

      De markt vraagt opnametechnieken en mixing die met beperkte audio hardware een goed commercieel resultaat geeft.
      Marketing,de massa bereiken en verdienen…
      Heel dikwijls frustrerend wanneer je een echte top setup hebt. Passie voor muziek en meer dan 30 jaar geoefende oren maken het alleen maar erger.
      Al eens een gesprek gehad met fervente(ilegale)MP3 downloaders en kwaliteit van weergave?…
      Niet aan beginnen beste mensen !!!
      Je kan al je zintuigen trainen…je gaat toch ook geen discussie aan met topchefs over hoe het moet in de keuken…

      Beantwoorden
  13. Peter says

    21 februari 2013 at 15:21

    Leuk om al die meningen en ervaringen te lezen over de technische kant van opnames en afspeelapparatuur. Doe daar zelf ook iedere dag aan mee maar realiseer mij dat het altijd beter kan en het einde zoek is….Wordt het niet eens tijd om die techniek te laten varen en gewoon van de muziek te genieten in welke kwaliteit dan ook?

    Beantwoorden
    • Johan de Groot says

      22 februari 2013 at 06:23

      Ik ben het zeker met je eens dat we rondom alle techniek vaak vergeten waar het om gaat: optimaal genieten van muziek.
      Maar als de muzikale kwaliteit wordt aangevuld door een goede technische kwaliteit dan kunnen we beter/intenser/meer genieten van die muziek.

      Beantwoorden
  14. jos.o says

    28 februari 2013 at 15:55

    de zin en onzin van cd/sacd/dvd/cd

    Beste audiofielen en liefhebbers,

    veel schijfjes klinken erbarmelijk. Enkele schijfjes klinken ok, zeer weinig schijfjes klinken subliem. Vaak betaal je dus veel te veel geld voor een matige studio opname cd. Het maakt verder geen bal uit of het een cd/sacd/dvd/cd betreft. Zij kunnen allen slecht, goed of subliem klinken afh vd opnametechnieken.

    vb van een sublieme opname (cd) Nils Lofgren acoustic Live en Azymuth (CD aurora)

    vb van zeer slechte opnamen: bijna al het werk van Neil Young en U2 klinkt walgelijk slecht

    Beantwoorden
  15. ivan says

    5 maart 2013 at 00:59

    Technisch staat (stond – want dvd-a’s zijn bijna niet verkrijgbaar in Europa – deels door de slechte naamkeuze… dvd-a is iets héél anders dan een muziek dvd… : het héle oppervlak van de dvd is bestemd voor audio, maw er staan meestal helemaal géén filmbestanden op…) dvd-a’s zijn ook niet in hoge kwaliteit afspeelbaar op een gewone dvd-speler… (alhoewel sommige dvd-spelers wél dvd-a bestanden kunnen lezen) Voor SACD heb je een speciale versterker nodig. DVD-a kan je ook in 2.1 afspelen. De meeste mensen waren niet op de hoogte van de technische aspecten van DVD-a en dit was mede de reden van de ondergang van dit medium. Of het echt beter klonk kan ook ik niet beoordelen : de schijfjes zijn binnen Europa bijna onverkrijgbaar en zeer duur (ongeveer 35 euro per stuk) Ik denk ook niet dat een gewone panasonic dvd-speler met een dvd-a omvormer van zodanige audiofiele kwaliteit was. Maar nogmaals : deze schijfjes zijn uitermate zeldzaam…
    SACD heeft me nooit kunnen bekoren. Puur technisch gezien stond DVD-a alleszins op een hoger niveau (192/24 LPCM stereo – in 5.1 moest het signaal wél gecomprimeerd worden) dan SACD maar of dit hoorbare verschillen gaf, heb ik spijtig genoeg nooit kunnen uittesten.

    Beantwoorden
  16. Erik says

    1 juli 2013 at 21:54

    De grap is dat er in dit onderzoek de muziek gedownsampeld wordt naar 16 bit/44,1khz.
    Dit onderzoek zegt niets over de kwaliteitsverschillen tussen SaCD’s en redbooks.

    Kunst om te zeggen dat er geen verschil tussen zit, ik neem de conclusie uit dit onderzoek dan ook absoluut niet serieus

    Beantwoorden
  17. roger says

    5 januari 2014 at 13:30

    speel al geruime tijd hdtracks (24bit/192khz) en qobuz (24bit/48khz) kan echt het verschil met cd/dvda en sacd horen vooral dat bij cd’s e.d loudness word toegevoegd(wat een druk en opgeblazen en vervormend geluid geeft) en als je zulke formaten terug gaat samplen moet je dat wel goed doen en niet met low tech apperatuur(mp3 gemaakt van wav klingt ook altijd slechter als wav) en woorom zou je niet voor ongecomprimeerde studiomasters gaan met d/a converters als teac en cambridge en nad kun je gemakkelijk 24bit/192khz streamen(wat een zeer hoge kwaliteit bied voor een zeer lage prijs)

    Beantwoorden
  18. Ben Hagers says

    2 januari 2018 at 18:38

    Onzin, Je brengt SACD kwaliteit (oftewel het oorspronkelijke signaal van SACD ) terug naar CD . Logisch dat je dan weinig verschil bemerkt, hoewel ik zeer zeker met mijn 58-jaar oude oren verschil hoor. Dit geldt ook tussen 16 en 24 bit signalen. Er is al vaker aangetoond dat het CD format qua ruis beter is dan bv een LP, maar verder ‘mank’ gaat. Werden deze journalisten betaald door Philips ????

    Beantwoorden
  19. r van bekkum says

    20 mei 2019 at 20:03

    Al die formaten; 99.999% begrijpt er helemaal geen zak meer van. Denk dat de cd zijn langste tijd gehad heeft.

    Beantwoorden

Trackbacks

  1. Steeds meer audiofiele muziek-downloads | AVblog - hifi, audio, video, luidsprekers, HDTV, tv, HDMI schreef:
    15 maart 2009 om 08:51

    […] gedeelte van het aanbod. Deze flac-bestanden hebben een resolutie van 96kHz/24bits (hoewel sommige twijfelen aan de waarneembare verbetering van deze bestanden). Bij de aanschaf van een compleet album hoef je de extra’s van een […]

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie gegevens worden verwerkt.

Primary Sidebar

Zoek door AVblog

Ad

Up to 50% off

populaire artikelen

Liberty 5 en Aeroclip hoofdtelefoons van soundcore (Anker)

Panasonic AG-CX370 4K-camcorder voor liveproducties

Skyted headset – onderweg bellen zonder overlast

Chef AI is een intelligente AI oven zonder knoppen

Nuttige AI op een Mountainbike: Trek Bike met AIZIP

Extreem cool: IceShark – je eigen ijsbad thuis

HiSong AirStudio One: Portable Studio in mini-formaat

Oppo Find X8 Pro in samenwerking met Hasselblad gelanceerd

Goedekope slimme deurbellen van Eufy: C30 en C31

Sony ECM-L1 Lavelier test

Woordenboek

Woordenboek

Meer…

Elgato Stream Deck Studio is een rackmount Stream Deck

Elgato's nieuwe Stream Deck Studio is ontworpen voor broadcast omgevingen waar een goede integratie tussen hardware, software en multimedia-streams van belang zijn, en minder voor de 'traditionele' … >> about Elgato Stream Deck Studio is een rackmount Stream Deck

High End München wordt High End Wenen

De grootste hifi-beurs ter wereld verhuisd van locatie. "High End" zal vanaf 2026 niet meer in München, Duitsland plaatsvinden maar in Wenen, Oostenrijk. … >> about High End München wordt High End Wenen

Technics introduceert draadloos hifi-speakersysteem SC-CX700

Technics heeft voor het eerst een eigen hifi 'boekenplank' speakersysteem geïntroduceerd, de SC-CX700. Stylish design met een nostalgisch uiterlijk, met intern de audio kennis van Technics voor een … >> about Technics introduceert draadloos hifi-speakersysteem SC-CX700

Smart Home League 2024: meer nadruk op integratie van alle systemen

In een compacte presentatie met vier verschillende smarthome merken (in een brede zin van dat begrip...) Op dit event (dat ieder jaar net voor de opening van de IFA beurs in Berlijn wordt gehouden) … >> about Smart Home League 2024: meer nadruk op integratie van alle systemen

Sony WF-C510 – goedkopere Truly Wireless oortjes

In de uitgebreide reeks met draadloze oordopjes heeft Sony de WF-C510 geïntroduceerd, met als belangrijkste kenmerken: compact, flinke batterijduur, en een vriendelijke prijs. … >> about Sony WF-C510 – goedkopere Truly Wireless oortjes

Kunst TV van TCL: beter dan Samsungs The Frame?

De NXTFRAME TV, een samenwerking tussen TCL en Bang & Olufsen, is meer dan alleen voor decor. … >> about Kunst TV van TCL: beter dan Samsungs The Frame?

McIntosh MX200 AV Processor

McIntosh heeft de MX200 geïntroduceerd - een luxe AV processor met ondersteuning voor een configuratie van 11.2 kanalen, maar die ook voor opstellingen van 5.1 ('standaard' surround) tot 7.2.4 … >> about McIntosh MX200 AV Processor

Spotify en de stand van zaken op hifi streaming in 2024

Spotify CEO Daniel Ek vertelde in het recente gesprek met financiële journalisten dat een hogere streaming kwaliteit op zijn muziekplatform "in early days" is. Dit werd al gezegd in 2021 bij de … >> about Spotify en de stand van zaken op hifi streaming in 2024

PlayStation 5 update brengt ‘gepersonaliseerde’ surround audio

De nieuwste bèta-update voor de PlayStation 5 van Sony biedt de mogelijkheid om een eigen, gepersonaliseerd "ruimtelijk" audioprofiel te maken, voor een realistischer en meeslepender geluid. … >> about PlayStation 5 update brengt ‘gepersonaliseerde’ surround audio

Samsung S24 Ultra gebruikerstest

Als je de kans krijgt om het nieuwste Samsung vlaggenschip model, de S24 Ultra, aan de tand te kunnen voelen zeg je uiteraard geen nee! Voor deze review hebben we vooral gelet op de … >> about Samsung S24 Ultra gebruikerstest

Epson (en andere) projector-lampen blijven beschikbaar

Er was wat verwarring over de leverbaarheid van projector-lampen in verband met nieuwe wetgeving, maar Epson heeft hier duidelijkheid over gegeven: ook na 2026 blijven reserve lampen beschikbaar. … >> about Epson (en andere) projector-lampen blijven beschikbaar

Review: Sennheiser HD 490 Pro studio hoofdtelefoon

Als het gaat om het kiezen van hoofdtelefoons is er nogal wat keuze. De afgelopen jaren zijn we overspoeld met de 'over-ear' wireless noise cancelling en de in-ear 'true wireless' headphones, met … >> about Review: Sennheiser HD 490 Pro studio hoofdtelefoon

Sony ZV-E10 II mikt op de beginnende filmer

Afgelopen week kondigde Sony de opvolger van de veel verkochte ZV-E10 aan. Deze versie twee heeft een aantal nieuwe features die dit een aantrekkelijke camera maken als je wil beginnen met het maken … >> about Sony ZV-E10 II mikt op de beginnende filmer

TIDAL stopt met MQA formaat, zet alles om naar FLAC of Dolby Atmos

TIDAL stopt 24 juli 2024 met het MQA formaat en Sony's 360 Reality Audio, en zet alles om naar FLAC. … >> about TIDAL stopt met MQA formaat, zet alles om naar FLAC of Dolby Atmos

Portable wireless digital lavelier set EW-DP van Sennheiser review

We hadden de gelegenheid om de EW-DP set van Sennheiser uitgebreid aan de tand te voelen. Deze draagbare draadloze digitale lavelier set hebben we gebruikt bij de opname van diverse YouTube videos. … >> about Portable wireless digital lavelier set EW-DP van Sennheiser review

Sennheiser MOMENTUM True Wireless 4, Sport en ACCENTUM Plus

Op de CES 2024 heeft Sennheiser drie verschillende hoodtelefoons uitgebracht: de MOMENTUM True Wireless 4, ACCENTUM Plus en MOMENTUM Sport. … >> about Sennheiser MOMENTUM True Wireless 4, Sport en ACCENTUM Plus

Jabra komt met updates op Elite 8 Active en Elite 10 oordopjes

Jabra kondigt op de CES 2024 beurs geen nieuwe producten aan, maar een update van de bestaande True Wireless hoofdtelefoons Elite 8 Active en Elite 10. … >> about Jabra komt met updates op Elite 8 Active en Elite 10 oordopjes

Sony & Olivia Rodrigo brengen Limited Edition oordopjes uit

De Linkbuds S zijn ontworpen en ingesteld door Olivia Rodrigo en geeft fans een aangepaste, geoptimaliseerde luisterervaring van haar albums GUTS en SOUR Sony en Olivia Rodrgio hebben vandaag de … >> about Sony & Olivia Rodrigo brengen Limited Edition oordopjes uit

Logitech’s Yeti GX – USB microfoon met RGB verlichting en Blauw bloed

Logitech heeft een nieuwe reeks producten uitgebracht die volledig zijn gericht op gamers, streamers, podcasters en andere 'content createors'. Eén van de belangrijkste en opvallendste is de Logitech … >> about Logitech’s Yeti GX – USB microfoon met RGB verlichting en Blauw bloed

Plex gaat ‘piraten’ hosters blokkeren

Plex treedt hard op tegen ten minste één hostingservice waarbij er Plex servers draaien die niet volgens hun gebruikersvoorwaarden werken. … >> about Plex gaat ‘piraten’ hosters blokkeren

Copyright AVblog © 2025