Toshiba schijnt de handdoek definitief in de ring te gooien, en stopt met de productie van hd dvd spelers. En daarmee is hoogstwaarschijnlijk een einde gekomen aan de strijd tussen hd dvd en blu-ray – twee kampen geleid door respectievelijk Toshiba en Sony – om de standaard voor de volgende generatie videodisc.
De aanloop
Deze ‘formaten-oorlog’ werd regelmatig vergeleken met de strijd tussen Betamax en VHS in de jaren tachtig, maar in werkelijkheid leek het er helemaal niet op – de tijden zijn nu anders. Toendertijd hoefde er niets vervangen te worden – want voor de videoband kon je geen films in de winkel kopen. Nu is er al een (zeer populair) formaat: de dvd. Bovendien heeft porno niet de doorslag gegeven, maar “Hollywood” heeft ditmaal gekozen.
Vorig jaar was de filmwereld nog behoorlijk verdeeld. Disney had gekozen voor exclusief blu-ray, Paramount voor hd dvd, en andere maatschappijen bleven neutraal door beide formaten, of geen van beide, te ondersteunen.
Het kantelpunt in de strijd was overduidelijk het moment toen Time Warner bekend maakte om te stoppen met hd dvd releases, en alleen nog maar dvd’s en blu-ray’s uit te gaan brengen. Met die keuze – waarmee driekwart van Hollywood achter blu-ray kwam te staan – was het hek van de dam: veel kleinere filmmaatschappijen besloten die stap ook te nemen.
Toen vorige week ook nog eens een aantal grote distributiekanalen voor blu-ray kozen, kwam het einde voor hd dvd nog dichterbij. Netflix (het grootste filmverhuurbedrijf), Best Buy (electronica-winkels) en Wal-Mart (gigantische winkelketen) maakte allemaal bekend dat ze niet verder willen gaan met beide hd-formaten, en alleen met blu-ray door te gaan.
Partners
Sony had al snel bekende electronica namen als Panasonic, Sharp, Samsung, LG en Philips achter zich staan. Toshiba kreeg niet zo heel veel fabrikanten mee, hoewel bedrijven als Samsung als LG wel combo-spelers op de markt brachten.
Microsoft, de grootste hd dvd medestander van Toshiba, heeft eigenlijk maar bar weinig van zich laten spreken. Kwade tongen hebben zelfs beweerd dat de enige reden waarom Microsoft zich heeft bemoeid met deze strijd was om te voorkomen dat òf hd dvd òf blu-ray daadwerkelijk zouden winnen. Als deze strijd zich lang genoeg zou hebben doorgesleept dan kon Microsoft er hd-downloads doorheen drukken. De uitspraak eerder dit jaar dat het bedrijf Blu-ray zou ondersteunen ‘als de markt er om vraagt’ heeft het formaat natuurlijk ook niet bepaald geholpen. De bij de Xbox360 behorende hd dvd speler is de laatste tijd wel in prijs gedaald, maar veel ruchtbaarheid heeft Microsoft daar nooit aan gegeven.
Waar is het mis gegaan ?
De sterke punten van hd dvd voor de consumenten – een lage prijs voor de spelers, en geen last van diverse smaken hd – hebben niet de doorslag gegeven. De laatste weken heeft Toshiba de prijs van hun hd dvd spelers in veel winkels gehalveerd om nog wat marktaandeel terug te winnen, maar dit heeft niet geholpen.
Er zijn een paar redenen aan te wijzen, maar twee woorden zijn hierbij essentieel: marketing en PS3.
Toshiba noch Microsoft hebben ‘hun’ formaat goed kunnen profileren. Sony daarentegen juist wel. Omdat ze zo breed zijn in hun productaanbod – van spelers tot televisies, gameconsoles plus een eigen filmmaatschappij – waren ze in staat om overal de blu-ray boodschap te verkondigen. Op het moment krijgt iedereen die in ons land een full-hd Bravia televisie koopt, er gratis een blu-ray speler bij in de vorm van een Playstation 3.
En op het gebied van spelers is dit de gouden greep geweest van Sony. Omdat ze per sé een blu-ray speler in de Playstation 3 wilde stoppen heeft deze spelcomputer een aanzienlijke vertraging opgelopen, en is deze ook een stuk duurder dan de directe concurrent, de Xbox360 van Microsoft.
Maar deze eigenwijsheid heeft er wel voor gezorgd dat miljoenen mensen op hun ‘spelcomputer’ ook Blu-ray films af kunnen spelen. Jammer alleen dat de meesten nog niet eens weten dat ze er films mee af kùnnen spelen.
Plannen bij Toshiba
“We zijn begonnen aan de laatste planningsfase om ons terug te trekken uit de ‘next generation dvd’ business”, heeft een bron binnen Toshiba bevestigd. De officiële aankondiging komt volgende week – de PR afdeling van Toshiba houdt zich tot nu toe angstvallig stil.
Het zal geen makkelijke beslissing zijn voor Toshiba. Ze zullen een verlies lijden van honderden miljoenen dollars (tientallen miljarden yens klinkt nog indrukwekkender) om de productie van hd dvd spelers en recorders te stoppen. En je kunt niet zomaar je technieken overzetten van hd dvd naar blu-ray; daarvoor zijn er teveel technische verschillen.
De bron binnen Toshiba heeft ook gezegd dat het niet een totale mislukking is geweest voor de electro-gigant. “Marketing is het zwakke punt geweest voor Toshiba. We hebben veel geleerd van hd dvd, en een verbeterde marketing zal voor ons een belangrijk speerpunt gaan worden.”
Ik ben ook benieuwd wat Microsoft gaat doen. De Xbox360 hd dvd speler zal niet meer verkopen als er geen titels voor beschikbaar zijn; maar Microsoft zou zijn verlies wel erg hard erkennen als ze die gaan vervangen door een Blu-ray add-on.
Dennis Mutsaers says
Het is officieel:
Toshiba Announces Discontinuation of HD DVD Businesses
Company Remains Focused on Championing Consumer Access to High Definition Content
Tokyo — Toshiba Corporation today announced that it has undertaken a thorough review of its overall strategy for HD DVD and has decided it will no longer develop, manufacture and market HD DVD players and recorders. This decision has been made following recent major changes in the market. Toshiba will continue, however, to provide full product support and after-sales service for all owners of Toshiba HD DVD products.
HD DVD was developed to offer consumers access at an affordable price to high-quality, high definition content and prepare them for the digital convergence of tomorrow where the fusion of consumer electronics and IT will continue to progress.
“We carefully assessed the long-term impact of continuing the so-called ‘next-generation format war’ and concluded that a swift decision will best help the market develop,” said Atsutoshi Nishida, President and CEO of Toshiba Corporation. “While we are disappointed for the company and more importantly, for the consumer, the real mass market opportunity for high definition content remains untapped and Toshiba is both able and determined to use our talent, technology and intellectual property to make digital convergence a reality.”
Toshiba will continue to lead innovation, in a wide range of technologies that will drive mass market access to high definition content. These include high capacity NAND flash memory, small form factor hard disk drives, next generation CPUs, visual processing, and wireless and encryption technologies. The company expects to make forthcoming announcements around strategic progress in these convergence technologies.
Toshiba will begin to reduce shipments of HD DVD players and recorders to retail channels, aiming for cessation of these businesses by the end of March 2008. Toshiba also plans to end volume production of HD DVD disk drives for such applications as PCs and games in the same timeframe, yet will continue to make efforts to meet customer requirements. The company will continue to assess the position of notebook PCs with integrated HD DVD drives within the overall PC business relative to future market demand.
This decision will not impact on Toshiba’s commitment to standard DVD, and the company will continue to market conventional DVD players and recorders. Toshiba intends to continue to contribute to the development of the DVD industry, as a member of the DVD Forum, an international organization with some 200 member companies, committed to the discussion and defining of optimum optical disc formats for the consumer and the related industries.
Toshiba also intends to maintain collaborative relations with the companies who joined with Toshiba in working to build up the HD DVD market, including Universal Studios, Paramount Pictures, and DreamWorks Animation and major Japanese and European content providers on the entertainment side, as well as leaders in the IT industry, including Microsoft, Intel, and HP. Toshiba will study possible collaboration with these companies for future business opportunities, utilizing the many assets generated through the development of HD DVD.