De D&M Holding – een onderneming waarin meerdere sterke namen in de AV-industrie vertegenwoordigd zijn – staat te koop voor 700 miljoen dollar. Welke merken hier bij horen ? De D en de M staan voor Denon en Marantz, maar ook McIntosh, Boston Acoustics en Escient horen daar al jaren bij.
D&M is zelf eigendom van RJH International, en dat bedrijf is hard op zoek naar geld. Om dat te vinden bieden ze 49% procent van de aandelen D&M aan. Dat is net geen meerderheid, maar Philips heeft al toegezegd dat ze hun huidige 12% willen verkopen aan de winnende bieder. En met zo’n meerderheid in aandelen zal zal deze dus controle krijgen over D&M.
Binnen de D&M groep hebben de individuele merken zich behoorlijk staande weten te houden, en daar licht misschien ook wel de kracht. De vraag is natuurlijk, of na een overname de combinatie van onafhankelijkheid en synergie in de zelfde mate blijft bestaan
Eén van de meest voor de hand liggende geïnteresseerden – Harman International – is gestopt met bieden, en zal het moete doen met hun huidige merkenaanbod (waaronder Harman Kardon, Infinity, Revel en Mark Levinson). Waarschijnlijk is dat maar goed ook, anders zou er bijna een monopolie ontstaan op deze markt.De twee belangrijkste overgebleven gegadigden zijn Bain Capital – eigenaar van Kenwood – en winkelketen Best Buy.
Kenwood / Bain Capital
Als Bain Capital de aandelen zou overnemen dan zou dat een behoorlijk effect kunnen hebben op de markt. Want daarmee zou Kenwood – al jaren niet echt actief in de home-entertainment markt – toegang krijgen tot de zeer geavanceerde technieken die de D&M merken toepassen. Misschien komt Kenwood dan wel weer terug in de huiskamer – of heb je straks een Denon autoradio….
Best Buy
Zeker door de amerikaanse audio-liefhebbers zal een overname door Best Buy ook niet direct toegejuicht worden. Dit zou namelijk kunnen betekenen dat Denon alleen nog maar in een Media-markt achtige omgeving verkocht zou gaan worden, hoewel ze ook (gedeeltelijk in-store) een ‘higher-end’ winkelconcept hebben genaamd Magnolia. De kans is klein dan één van de D&M merken hernoemd gaat worden naar het Best Buy of Insignia huismerk, maar het high-end karakter van Denon en McIntosh zouden toch wel een stukje verloren gaan.
Toch zou het voor Best Buy geen vreemde keuze zijn, omdat ze nu al de grootste klant zijn van D&M, en zo hun product-portfolio verder kunnen uitbreiden, en natuurlijk grotere marges overhouden.
En toch zal het apart zijn om naar zo’n winkelketen te moeten stappen om de nieuwste McIntosh buizenversterker te willen gaan beluisteren…
De aandelen van D&M zijn in tussen november en februari in waarde gehalveerd (van +/- 5,46 naar +/- 2,50 dollar), maar sinds de overnamegesprekken is deze weer een stuk gestegen naar het equivalent van +/-3.91 in Yen.
Wie de groep ook gaat overnemen, de afzonderlijke merken zullen hier zeker door beïnvloed worden, en dat merken we dan waarschijnlijk al op korte termijn in de product-portfolio’s.
Vilmar says
Huh? Heeft RJH International niet net Allen&Heath overgenomen?
sven says
het is met wat in zakenland. daarom zie ik nooit Kenwood homecinema sets in de winkels.
Investeringsmaatschappijen kopen aandelen, en dan veranderd er dikwils wat. Denon en Marantz zijn de merken die ik ken uit de high end sector. Ik heb mijn Marantz versterker toevallig bij Media markt gekocht. Daar staan de high end merken tussen de gewone hifi merken zoals Sony bijvoorbeeld (op dozen). Daarom heeft NAD nog de nodige afscherming. Ik wilde eens een NAD versterker zoeken bij Media markt. Niks geen NAD te bespeuren. Lekker exclusief voor de hifi kenner moet je voor NAD zijn bij de excentrieke high end winkel waar speakers op glimmende spikes staan, en componenten op space age absorb modules staan. Media markt op dozen schrikt de high end liefhebber af. Ok, mij niet, want het kan je schelen in de beurs. Het niveau van Denon is voor mijn gevoel al op gelijke hoogte als dat van Sony. Dat geld ook voor Harman Kardon. High end af.
Imago is toch een heel belangrijk ding.
Doe mij maar NAD, Camebridge audio, Rotel en Roksan.
Sven says
Marantz zou onafhankelijk moeten zijn.
Back to the quadraphonic age.
hans de haas says
marantz moet gewoon weer in handen van philips komen jammer voor de rest
Sven says
Denon & Marantz hadden nooit mogen samengaan, de logica was samenaankoop van onderdelen en licenties, maar ze zaten op alle vlakken in mekaars vaarwater, zowel op de AV- als de high-end markt en ze werden in dezelfde winkels aangeboden, ze hebben de concurrentie ongewild verder op de spits gedreven, door de handen in mekaar te slaan, maar de distributie hebben ze ongemoeid gelaten. Verder hebben/hadden ze speakermerken Snell en Boston in huis, terwijl Marantz-europe distributiedeal heeft met Mordaunt Short en de Belgische Marantzverdeler is tevens Bowers & Wilkinsverdeler. Mc Intosh in hun catalogus is wel logisch, voor de rest, puinhoop…