De nieuwste bèta-update voor de PlayStation 5 van Sony biedt de mogelijkheid om een eigen, gepersonaliseerd “ruimtelijk” audioprofiel te maken, voor een realistischer en meeslepender geluid.
De bètasoftware werd op 25 juli uitgebracht, en de nieuwe functionaliteiten staan in een begeleidende PlayStation-blogpost. Hoe je de instellingen maakt op de PS5 console wordt (enigszins) duidelijk in een filmpje:
Door het proces te doorlopen in de instellingen van de console kun je naar eigen smaak een 3D audioprofiel aanmaken. Met een hoofdtelefoon – Sony noemt haar eigen Pulse Elite en Pulse Explore headsets, maar dit zou mogelijk moeten zijn met iedere hoofdtelefoon – kun je een reeks geluidstesten uitvoeren. Een groot aantal factoren wordt dan geanalyseerd, en op basis van je antwoorden en de analyse wordt een audioprofiel gemaakt dat het beste past bij jouw gehooreigenschappen. Je gepersonaliseerde 3D-audioprofiel kan je bijvoorbeeld in staat stellen om de posities van personages en objecten in een gamewereld duidelijker te voelen dan voorheen, waardoor de ervaring meeslepender wordt. Maar ook een profiel wat beter past bij race-games, of juist muziek of films.
Om een gepersonaliseerd 3D-audioprofiel voor je hoofdtelefoon te maken, ga je naar [Instellingen] > [Geluid] > [3D-audio (hoofdtelefoon)] op je PS5-console en volg je de stappen die op het scherm worden weergegeven. Je audioprofiel wordt per gebruiker opgeslagen op je PS5 en je kunt nog steeds kiezen uit 3D-audiopresets zoals voorheen.
Dit gepersonaliseerde audiosysteem komt op de PS5 naast Dolby Atmos, dat ook (niet heel lang geleden) werd toegevoegd door middel van een software-update. Deze Sony’s implementatie van Dolby Atmos was met name gericht op het gebruik met externe HDMI apparatuur zoals AV receivers en soundbars, dus dit nieuwe systeem is met name gericht op gamers die met een hoofdtelefoon/headset spelen.
Een exacte datum waarop deze functionaliteit ook op de ‘gewone’ (niet-beta) consoles geïnstalleerd kan gaan worden is nog niet bekend – de blogpost heeft het over ‘enkele maanden’.
De oorspronkelijke blogpost van Sony is hier te lezen, met meer (niet audio) gerelateerde functies die de beta biedt.
Geef een reactie