Er bestaat een kans dat over een tijdje er geen merk-specifieke 3D brillen meer bestaan. Panasonic, XPAND en nog een aantal technologie bedrijven zijn een samenwerking aangegaan om een echte standaard op het gebied van 3D brillen te maken onder de naam M-3DI.
Bedrijven kunnen de techniek vanaf volgende maand in licentie nemen.
Het idee is eenvoudig: met een enkele standaard wordt de concurrentie vergroot (je kunt een 3D bril van een willekeurig merk), er is ruimte voor massa-productie, waardoor de prijzen dalen. Bovendien zal er een flink stuk verwarring worden weggenomen voor de consumenten.
Behalve een lagere prijs is het dan ook mogelijk om je eigen 3D bril mee te nemen naar een 3D film-avondje bij je vrienden.
XPAND is een grote naam op het gebied van 3D brillen: zo’n 3500 bioscopen maken gebruik van hun techniek.
Onder de bedrijven die verder meedoen aan de M-3DI standaard zitten zowel grote als kleine namen: Changhong Electric, Funai, Hisense, Hitachi, Mitsubishi, Seiko Epson, SIM2 en Viewsonic.
De namen die we graag zouden zien ontbreken: Samsung, Sony, Philips, LG, Sharp, …
LG gaat hoogstwaarschijnlijk niet mee: die gaat over op passieve 3D technologie, met gepolariseerde brillen in plaats van shutterglasses.
Maar van de overige merken is het ook lang niet zeker. Een ‘eigen’ bril kan als verkoopargument gebruikt worden, maar er speelt meer. Ook de synchronisatie moet ook gestandaardiseerd worden: Sharp, Philips en Panasonic gebruiken infrarood, terwijl Sony en Samsung bluetooth gebruiken.
De CEA – de Consumer Electronics Association – is ook op zoek naar een uniforme standaard voor shutter glasses. Als zij zich achter de nieuwe standaard schaat bestaat er een kans dat meer fabrikanten volgen. Maar als je kijkt naar de minieme pogingen die de afgelopen jaren zijn gedaan om tot een standaard te komen moeten we niet teveel hoop koesteren.
[via ElectronicHouse]
Geef een reactie