Het is jammer voor de tv-fabrikanten, maar 3D, Internet en LED zijn niet de reden waarom we een nieuwe tv kopen.
Volgens een wereldwijd onderzoek zijn aankoop-redenen dezelfde als jaren geleden: nieuwer, groter en betere kwaliteit.
Alle pogingen om ons te verleiden tot de aanschaf van een nieuwe tv vanwege nieuwe mogelijkheden blijken niet te werken.
Met internet-connectie is het aanbod sterk vergroot. Dankzij 3D tv krijgt het platte beeld diepte. LED backlight geeft (onder andere) dunnere tv’s. Maar geen van deze zijn een reden om eerder naar de winkel gaan voor een nieuw toestel. Wachten totdat de oude tv kapot is doen er overigens ook maar weinig.
In geen van de onderzochte landen is gebleken dat 3D of Internet een reden is om om een nieuwe tv te kopen. En LED tv is maar in twee van de veertien onderzochte landen een bovengemiddelde reden. Zelfs Japanners – altijd beschouwd als ‘early adopters’ vinden 3D tv niet interessant genoeg om de tv in te wisselen.
Redenen: onbekendheid en kosten
De redenen kunnen op meerdere plaatsen gevonden worden. Enerzijds is het de onbekendheid van de nieuwe mogelijkheden: wat zijn de voordelen van LED, hoe werken die internet apps?
Het beperkte aanbod aan 3D films verleidt natuurlijk ook niet echt.
Anderzijds is het gewoon de prijs: mensen zijn niet bereid om 20% extra te betalen voor die extra mogelijkheden.
Spelen wel een rol bij de aanschaf
Wat niet is onderzocht is waar mensen naar kijken bij het uitzoeken van een nieuwe tv. Want al zijn LED, Internet-apps en 3D tv niet een reden om een nieuwe tv te kopen – het zijn wel de mogelijkheden waar we naar kijken als er eenmaal besloten is dat er een nieuwe tv in huis moet komen.
[via CEpro]
Geef een antwoord