De rust is weer terug na de CES, en de bedrijven zullen tevreden zijn na een behoorlijk succesvolle beurs. Veel nieuwe ontwikkelingen, en veel media-aandacht.
Maar degene die producten rondom HD DVD hebben uitgebracht zullen niet zo geweldig blij zijn geworden.
In een paar weken tijd zijn HBO (producent van zeer succesvolle tv-series zoals Sex In The City, The Sopranos en Six Feet Under) en hun moederbedrijf Time Warner compleet overgestapt op Blu-ray, en hebben hiermee financieel interessante deals met HD DVD laten schieten.
Porno-industrie neigt naar Blu-ray, maar twijfelt
Maar niet alleen ‘main-stream’ maatschappijen brachten het slechte nieuws. Digital Playground, het grootste porno label ter wereld, zal ook overgaan op exclusief Blu-ray. Digital Playground heeft zelfs een tijdje getwijfeld of HD wel nodig was, maar daar zijn ze nu echt van terug.
Volgende maand komen er acht titels uit van DP, met titels als Jesse Jane: Sexual Freak, Babysitters en Jack’s Teen America 3. Deze titels zul je niet zomaar in de top-10 lijsten zien van best verkochte films, maar schijnen toch met enorme aantallen te verkopen.
Andere ‘adult’ filmmaatschappijen als Pink Visual, Hustler, Vivid Entertainment en Wicked Pictures twijfelen nog sterk. HD DVD is goedkoper voor zowel productie als licenties, en Sony heeft porno op Blu-ray tegengewerkt. Maar allen houden ze de opties voor Blu-ray open: niemand wil de boot missen, en met name Playstation 3 bezitters schijnen te schreeuwen om bd-porno.
Universal en Paramount laten HD DVD vallen ?
Zodra het nieuws bekend werd dat Warner een keuze had gemaakt, kwamen de roddels dat de overgebleven filmstudios die HD DVD ondersteunen ook zouden wisselen. Het was ‘vrijwel zeker’ dat zowel Universal als Paramount volgende maand de stap van Warner zouden volgen. Beide bedrijven hebben dit tot nu toe sterk ontkent, maar Warner heeft dat ook gedaan, tot net voor de CES. Mocht het gebeuren dan is dat zeker het einde van het Microsoft/Toshiba formaat.
Disk en Speler verkoop
Veel genade kent de Blu-ray associatie niet. Met veel bombarie wordt overal duidelijk gemaakt dat Blu-ray schijven veel vaker de toonbank over gaan dan HD DVD’s: In de Verenigde Staten in een verhouding twee op één, in Europa drie op één, en Japan is het verschil nog veel groter: veertien op één !.
In de week van de CES zijn de verkopen van HD DVD verder gedaald, met geen enkele titel in de ‘hd top 10’ verkopen.
De HD DVD groep blijft van mening dat de PS3 verkopen niet meetellen, omdat dit geen ‘stand alone’ speler is. Maar dit blijft een hele goede Blu-ray speler, die voor veel mensen toch de doorslag kan geven. Als de PS3 wordt meegenomen in de speler-verkopen dan zijn de cijfers nog dramatischer dan die van de disc-verkopen: drie-op-één in de US, tien op één in Europa, en ruim honderd op één in Japan – allemaal in het voordeel van Blu-Ray. De recente prijsverlagingen voor HD DVD spelers lijkt daar niet veel effect op te hebben.
Ook op de beursvloer zelf scheen het verschil groot te zijn: de blauwe (blu-ray) en rode (hd dvd) stands stonden naast elkaar, en alle activiteit was bij Blu-ray.
De verwachting voor 2008
Beide partijen hebben – natuurlijk – hun eigen verwachtingen voor dit jaar.
Toshiba is voorzichtig: “laat de consument kopen wat ze willen, niet anders. Zolang er HD DVD films zijn, kunnen consumenten zelf besluiten wat ze willen”.
Met name van de verkoop van HD DVD drives voor pc’s verwacht Toshiba veel, maar een combo-speler is voorlopig uitgesloten.
De Blu-Ray association kijkt meer naar de toekomst, en richt zich op de overgang van dvd naar Blu-ray. “Als Blu-ray een rol kan spelen om mensen naar high-definition om te schakelen zou dat geweldig zijn. Niemand wist van DVD was toen het net uitkwam, en zo is het nu ook met Blu-ray.” Disney en Panasonic zullen hier zeker bij helpen: die gaan in de VS winkelcentra langs met de “Magical Blu-ray Tour”.
Met dank aan alle journalisten die hier iets de afgelopen weken over geschreven hebben, met name AVreview en PC magazine
Geef een reactie