De rust is weer terug na de CES, en de bedrijven zullen tevreden zijn na een behoorlijk succesvolle beurs. Veel nieuwe ontwikkelingen, en veel media-aandacht.
Maar degene die producten rondom HD DVD hebben uitgebracht zullen niet zo geweldig blij zijn geworden.
In een paar weken tijd zijn HBO (producent van zeer succesvolle tv-series zoals Sex In The City, The Sopranos en Six Feet Under) en hun moederbedrijf Time Warner compleet overgestapt op Blu-ray, en hebben hiermee financieel interessante deals met HD DVD laten schieten.
Porno-industrie neigt naar Blu-ray, maar twijfelt
Maar niet alleen ‘main-stream’ maatschappijen brachten het slechte nieuws. Digital Playground, het grootste porno label ter wereld, zal ook overgaan op exclusief Blu-ray. Digital Playground heeft zelfs een tijdje getwijfeld of HD wel nodig was, maar daar zijn ze nu echt van terug.
Andere ‘adult’ filmmaatschappijen als Pink Visual, Hustler, Vivid Entertainment en Wicked Pictures twijfelen nog sterk. HD DVD is goedkoper voor zowel productie als licenties, en Sony heeft porno op Blu-ray tegengewerkt. Maar allen houden ze de opties voor Blu-ray open: niemand wil de boot missen, en met name Playstation 3 bezitters schijnen te schreeuwen om bd-porno.
Universal en Paramount laten HD DVD vallen ?
Disk en Speler verkoop
Veel genade kent de Blu-ray associatie niet. Met veel bombarie wordt overal duidelijk gemaakt dat Blu-ray schijven veel vaker de toonbank over gaan dan HD DVD’s: In de Verenigde Staten in een verhouding twee op één, in Europa drie op één, en Japan is het verschil nog veel groter: veertien op één !.
In de week van de CES zijn de verkopen van HD DVD verder gedaald, met geen enkele titel in de ‘hd top 10’ verkopen.
Ook op de beursvloer zelf scheen het verschil groot te zijn: de blauwe (blu-ray) en rode (hd dvd) stands stonden naast elkaar, en alle activiteit was bij Blu-ray.
De verwachting voor 2008
Toshiba is voorzichtig: “laat de consument kopen wat ze willen, niet anders. Zolang er HD DVD films zijn, kunnen consumenten zelf besluiten wat ze willen”.
Met name van de verkoop van HD DVD drives voor pc’s verwacht Toshiba veel, maar een combo-speler is voorlopig uitgesloten.
De Blu-Ray association kijkt meer naar de toekomst, en richt zich op de overgang van dvd naar Blu-ray. “Als Blu-ray een rol kan spelen om mensen naar high-definition om te schakelen zou dat geweldig zijn. Niemand wist van DVD was toen het net uitkwam, en zo is het nu ook met Blu-ray.” Disney en Panasonic zullen hier zeker bij helpen: die gaan in de VS winkelcentra langs met de “Magical Blu-ray Tour”.
Met dank aan alle journalisten die hier iets de afgelopen weken over geschreven hebben, met name AVreview en PC magazine
Geef een reactie