In de NAD Theater Series zijn vier top-AV apparaten toegevoegd.
De NAD T785 (7×120 Watt), NAD T775 (7×100 Watt), NAD T765 (7x80W) zijn AV receivers, en de T175 is een voorversterker/tuner/processor (ook wel pre/pro genoemd), waar je zelf nog je favoriete eindversterker bij moet plaatsen. NAD zelf noemt het uiterlijk ‘conservatief’, en gebruikt deze term ook om duidelijk te maken dat niet de laatste technologieën zijn toegepast, die al wel door andere fabrikanten zijn gebruikt. Maar iedereen die het merk al langer kent die verwacht dat ook niet.
NAD heeft zich gericht op een aantal doelen: ‘real world’ geluid en vermogen, een uitstekende videoweergave, en een gebruiksvriendelijk ontwerp. Dit gecombineerd met HDMI 1.3 en de geavanceerde Audyssey ruimte-correctie.
De nieuwe producten zijn ontworpen volgens de “Music First” filosofie: de beste manier om een systeem te testen blijven muziekopnames van hoge kwaliteit. NAD is er ook van overtuigd dat de ‘home-entertainment’ producten veel te ver zijn doorgeschoten, en nu te complex en gebruiks-onvriendelijk zijn geworden. Daarom is er veel tijd gestoken in een simpelere en intuïtieve gebruikers-interface. En de NAD ‘Power Drive’ versterker technologie moet bewijzen dat papieren specificaties niets zeggen over hoe luid, of natuurgetrouw een versterker/receiver zal klinken.
HDMI, upconversie, maar bewust géén upscaling
De T765 heeft 3 HDMI 1.3 ingangen, en de overige maar liefst vier HDMI 1.3 ingangen. De T785, T775 en de T175 gebruiken HDMI ‘cross-conversion’ – iedere analoge bron kan worden omgezet naar HDMI, zodat je maar één kabel naar je videodisplay (televisie/projector) hoeft te hebben. De vier modellen ’transcoderen’ ook de video: iedere analoge videobron (composite, s-video of component) kun je op iedere analoge videouitgang krijgen.
De grote ‘afwezige’ in deze top-receivers en pre/pro is de mogelijkheid om resolutie op te schalen. Bij de meeste concurrerende AV merken (zoals Sony, Yamaha en Pioneer) is dit wel aanwezig, en wordt dit zelfs als belangrijk verkoopargument gebruikt.
NAD zet zich uitdrukkelijk af tegen het gebruik van scalers in av-receivers. Het veranderen van de resolutie kan veel beter bij de bron zelf gedaan worden (upscaling dvd spelers), of juist aan het einde van de keten. Veel flatpanels hebben een eigen scaler die niet uit te zetten is, waardoor de scaler in de AV-receiver zelfs nutteloos is. Een eigenwijze houding, maar er is veel voor te zeggen. ‘Less is more’ kan heel mooi uitpakken…
Audyssey Auto Calibration en MultEQ XT
Modulaire Constructie
De NAD T 785, T 775, T 765 AV receivers en de T 175 pre-pro hebben een nieuw ontworpen electro/mechanische constructie. De belangrijkste electronica zit op vijf onafhankelijke printplaten: digitale audio/HDMI, component video, analoge video, stereo en meerkanaals analoge audio. Deze opzet wordt ook gebruikt om op nieuwe technologieën in te kunnen spelen: mochten bijvoorbeeld Dolby True HD en/of DTS HD Master populair worden, dan zal NAD een upgrade beschikbaar maken. Omdat HDMI 1.3 is gebruikt is dat relatief eenvoudig te bewerkstelligen.
Nu al zijn upgrades te krijgen voor XM (digitale radio in de VS) en DAB (digitale radio in Europa) .
“Full Disclosure” specificaties en PowerDrive versterking
NAD wil dat de gegeven specificaties ook bruikbare cijfers zijn, en geen speci-fiction, zoals ze enigszins spottend de specificaties van andere fabrikanten noemt. NAD heeft hiervoor het concept van “Full Disclosure Power Ratings.”
PowerDrive is één van de NAD technieken die de av receivers speciaal maakt. Het is een eigen ontworpen voeding die altijd een bepaalde hoeveelheid stroom ‘reserve’, zodat deze snel gebruikt kan worden als een stuk muziek of een filmscene dit vragen. In vergelijking met andere versterkers die op papier het dubbele vermogen hebben zouden NAD versterkers met PowerDrive regelmatig luider, helderder en dynamischer klinken.
Digitale details en meer mogelijkheden
Maar om geluid goed te laten klinken heb je meer nodig dan een goede versterker: in het digitale domein moet ook alles kloppen. Texas Instrument leverde de laatste generatie Aureus 7.1 Audio DSP, om formaten als Dolby Digital Dolby Pro Logic IIx, DTS ES, DTS 24/96 en DTS NEO:6 weer te geven. NAD’s eigen EARS surround mode zorgt voor een natuurlijk surround geluid vanaf stereo bronnen. Voor de digitaal naar analoog conversie worden Burr Brown DACs ingezet, de drie topmodellen gebruiken er zelfs vier stereo 24/96 DACs (dus totaal 8 kanalen) per stuk.
Alle vier de NAD’s hebben een FM/AM tuner met RDS, en een 3 1/2 mm jack om je iPod op aan te sluiten. Ook andere kamers kun je voorzien van multimedia: één met audio/video (composite), en nog twee met muziek. Erg handig is de aparte afstandsbediening voor de tweede zone – dat zie je niet vaak !
En iets wat ook erg handig is, en wat gelukkig meer fabrikanten inzien: als je niet alle 7 kanalen gebruikt van een receiver, dan kun je ongebruikte versterkers voor òf een andere kamer (multiroom), òf voor het bi-ampen van je hoofdluidsprekers gebruiken.
De eenvoudigste receiver (relatief gezien), de T765, is vanaf nu leverbaar voor € 1.999. In november komen de andere twee receivers (NAD T775 en T785, respectievelijk € 2.499 en € 2.999) en de AV pre/pro T175 (€ 1.999) uit.
Bij deze laatste heb je dus nog wel een extra meerkanaals eindversterker nodig. Hoewel je kunt gaan shoppen bij andere merken, zullen de NAD T955 (5 x 100W, € 1.499) of de NAD T975 (7 x 140W, € 2.499) hier zowel esthetisch als klankmatig erg goed bij passen.
Met dank aan Cas Oostvogel èn Chris van Brunschot van AND voor de verduidelijking van een aantal details.
[…] nieuwe av-receivers/processor van NAD zijn te zien, net als de T955 en T975 eindversterkers. Ook wordt de nieuwe […]