Veel filmmakers zijn enthousiast over de nieuwe mogelijkheden van 3D, maar zijn fel tegen het omzetten van 2D films naar 3D. Eén van deze is Joe Dante – regisseur van 3D film The Hole, maar ook van de Gremlins klassiekers, en de originele Piranha’s film.
In een interview met HCC zegt hij: “Het is een kunst om on 3D te filmen… een kunst die niet wordt gebruikt in films die achteraf naar 3D worden omgezet. Er is een goede manier om 3D te filmen dat het kijken gemakkelijk en plezierig gemaakt.
[showad_large]Geen enkele geconverteerde film is op die manier gemaakt; ze zijn gefilmd alsof het gewone (2D) films zijn.” Hij geeft hier een goed voorbeeld van: The Bourne Identity. Stel je voor dat deze film in 3D geschoten was. Je hersenen zouden alle snelle camera-wisselingen niet kunnen verwerken in 3D.
Bovendien klaagt Joe Dante over de kwaliteit zelf: de geconverteerde films zijn donker en wazig, “they just look like shit”. En ze doen het alleen maar om extra geld voor de 3D versie te kunnen vragen in de bioscoop. En als bezoekers dan teleurgesteld zijn, dan willen ze helemaal geen 3D meer zien. Hij is hier echt fel over: Ze willen gewoon een film die ze nog hebben liggen opsturen naar India om deze als 3D terug te krijgen, en hier dan 5 dollar extra voor rekenen. “They’re cutting their own throats”.
Piranha 3D
De reden van deze tirade is de recente film Piranha 3D – een remake van Joe’s eigen Piranha uit 1978. Hoewel hij de remake nog niet eens gezien heeft, heeft hij er al wel een duidelijke mening over.
Met het script is hij het al niet eens, maar dat ze de film niet in echt 3D geschoten hebben stelt hem echt teleur.
De makers van de 2010 versie hebben het hem wel uitgelegd: de temperatuur op de filmlocatie was zo hoog dat de camera’s zouden “smelten”, omdat de RED camera’s zijn bijzonder gevoelig voor hitte. Ook is 3D filmen in het water erg moeilijk door de schitteringen in het water, die voor beide ogen verschillend zijn. Joe Dante heeft daar dan ook begrip voor dat dit later naar omgezet naar 3D.
Waar hij geen begrip voor heeft is het uiteindelijke resultaat. Voor het grote budget van de budget was het volgens hem niet nodig geweest dat de digitale piranha’s er zo nep uitzien.
2D naar 3D conversie voor tv’s
Hoewel het interview alleen gaat over het achteraf bewerken van films voor de bioscoop, is dezelfde vergelijking te maken met televisies die 2D beelden omzetten naar 3D.
Door middel van technische hoogstandjes zijn televisies van onder andere Samsung en Sharp in staat om ‘gewone’ beelden in 3D weer te geven, maar omdat deze hier niet voor gemaakt zijn, zal de kwaliteit in veel gevallen tegenvallen. Dit komt enerzijds omdat de conversie niet bepaald perfect is, maar zeker ook omdat bij het opnemen van de film (of documentaire, serie, sportuitzending…) rekening gehouden moet worden met de extra dimensie.
Geef een reactie