Onverwacht heeft Sharp een aandeel van 14,28% genomen in concurrent Pioneer, en Pioneer 0.9% in Sharp. De twee bedrijven hebben gezegd dat ze zullen gaan samenwerken in de productie van nieuwe producten, zoals Blu-Ray spelers en netwerk-producten, en de productiecapaciteit gaan delen.
De Japanse electronica-industrie staat onder grote druk. Ze maken vrijwel alles – van microchips tot flatplanel televisies, en van mobiele telefoons tot kerncentrales. Dit ‘we maken alles’ werkte een aantal decennia geleden goed, maar onder druk van wereldwijde specialisten – zoals Nokia en Intel – is dit zakenmodel sterk onder druk komen te staan.
Ruim tien bedrijven in Japan maken televisies, en daadkrachtige plannen van bedrijven om hun core-business uit te kiezen en zich daarop te richten zijn uitgebleven. Omdat de bedrijven zich niet richten op één of twee producten voelen ze ook geen concurrentie. Volgens analisten is consolidatie – samenwerkingen of fusies – de enige manier waarin de Japanse merken kunnen overleven. De microchip en mobiele markt zijn hier het het hardste aan toe, maar de consumentenelectronica valt hier zeker ook onder.
De combinatie van Sharp en Pioneer is hier een goed voorbeeld van. Beide merken zijn nogal sterk vertegenwoordigd in de flat-screen markt, en nu rijst de vraagt of de fervente plasma supporter Pioneer en nummer 3 in lcd-schermen Sharp (na Samsung en Sony) hun strategieën gaan combineren. Waarschijnlijk gaat het niet lang duren voordat er lcd-schermen met het Pioneer logo zullen verschijnen, maar de vraag is of Sharp ook plasma aan gaat bieden.
Er zijn meer voorbeelden:
- Kenwood heeft een groot belang genomen in het verlieslijdende JVC, dat waarschijnlijk in stukken uiteenvalt. Matsushita wilde van het meerderheidsbelang af om de kosten hiervan te verminderen.
- Hitachi heeft zijn meerderheidsbelang in Japan Servo verkocht – een fabrikant die motoren maakt voor allerlei doeleinden.
- Toshiba is ook op oorlogspad, en heeft zojuist één van hun meest opvallende bedrijfspanden in Ginza verkocht voor anderhalf miljard dollar. Bovendien zijn ze een belangrijke kandidaat om de productie van Sony’s fabricage van Cell processoren over te nemen, die onder andere gebruikt worden in de Playstation 3. Dit om Sony te ‘verlossen’ van de hoge kosten hiervan.
Fusies en samenwerkingen zullen de komende tijd ongetwijfeld volgen – en we zullen vanzelf zien welke merken overblijven.
[…] van Philips. Maar ze zijn niet bepaald de enige die het moeilijk hebben in deze markt: de samenwerking tussen diverse Aziatische bedrijven zijn voornamelijk ingegeven door financiele redenen. En Pioneer stopt niet voor niets met de […]