Sonos en Ikea gaan samenwerken

| 10 december 2017 | door

De details zijn nog bijzonder schaars, maar Sonos en IKEA – beide iconen in hun eigen branche – gaan samenwerken. De twee merken gaan ‘verkennen’ hoe ze een goede atmosfeer in huis kunnen creëren door middel van design, muziek en geluid.

Het lijkt er op dat ze zelf ook nog niet weten wat het exact gaat worden – behalve dat het in 2019 in de IKEA’s wereldwijd te zien zal zijn.

IKEA Home Smart

De samenwerking tussen IKEA en Sonos valt binnen het IKEA Home Smart concept. Hierbinnen vallen de activiteiten van IKEA die met electronica te maken hebben. Twee jaar geleden startte ze hier voorzichtig mee door wireless charging te integreren, en in 2016 is hier de reeks met ‘slimme verlichting’ TRÅDFRI bij gekomen. Na laden en lichten wordt geluid hierin de derde fase.

IKEA en Sonos

IKEA’s Björn Block geeft aan dat ze samen met Sonos muziek en geluid thuis gemeengoed willen maken, en dat ze producten gaan maken die ontworpen zijn voor hoe mensen thuis luisteren. Door samenwerking  met Sonos willen ze “IKEA’s kennis van meubels combineren met Sonos’ kennis van geweldig thuis geluid”.

Opvallend in het persbericht dat het gaat om ‘muziek en geluid’. Bij Sonos denk je eigenlijk alleen aan muziek, maar sinds de introductie van de Sonos One is duidelijk dat ze zichzelf positioneren in de smart home gedachte met Amazon’s stemgestuurde bediening Alexa. Sonos kan hier dan in gebruikt worden als ‘ontvanger’ van de instructies, maar natuurlijk ook als signalering als deurbel, ‘wasmachine is klaar’ signaal of andere terugkoppelingen.

Sonos profileert zich als merk dat zich niet wil binden aan één enkele streamingdienst – vrijwel iedere muziekdienst wordt ondersteund. En voor de stem-assistenten heeft Sonos al een integratie met Amazon’s Alexa, komt met Google Assistent en is bezig met Apple’s Siri. Door voor Sonos te kiezen gokt IKEA niet op één enkele muziek/stem service.

En voor Sonos is het waarschijnlijk ook wel aantrekkelijk om samen te werken met een winkelketen dat ruim 780 miljoen mensen per jaar ontvangt.

De exacte uitkomst is dus niet bekend – en zal pas in 2019 bekend worden. In de tussentijd nodigen zowel IKEA als Sonos je van harte uit om mee te denken, door de hashtag #IKEAxSonos te gebruiken op Twitter.

.

Reacties

Automatiseer Sonos met IFTT

Cyrus One HD: digitale versterker met DAC

Modulaire AV processor NAD M17 v2

KEF LS 50 in zwart/zwart