De “head-related transfer function” HRTF (ook wel de “anatomical transfer function” ATF genoemd), beschrijft hoe een bepaalde geluidsgolf is gefilterd door de diffractie- en reflectie-eigenschappen van het hoofd, oorschelp en lichaam, voordat het geluid het gehoorcentrum bereikt.
HRTF’s kunnen gebruikt worden in de akoustiek om de indruk van surround sound te creeeren, zonder meerdere luidsprekers.
HRTF zijn zeer interessant, omdat het een beschrijving geeft van de bijzonder eigenschap van mensen om vrij nauwkeurig geluiden te localiseren, zowel in een open veld als in een ruime met veel geluidsreflecties. De reden van deze eigenschap zit gedeeltelijk in het feit dat wij twee oren hebben (binauraal), maar ook in de vorm van de het menselijk hoofd en de plaatsing van de oren. De verstrooiing, reflecties en demping van het hoofd hebben hier allemaal invloed op. Door deze effecten te simuleren en een audiobron ter hoogte van het oor te brengen, wordt de illusie gewekt dat de bron zich ergens anders bevind. Dankzij deze technieken kunnen Virtual Reality en games toegepast worden, en afgespeeld via een koptelefoon.