Als er één onderwerp ‘hot’ is op de IFA dit jaar dan is het wel 3d tv. Alle grote merken laten uitgebreid weten dat ze er mee bezig zijn, en als het niet ter sprake komt dan zijn er genoeg journalisten aanwezig om ze er alsnog op te attenderen.
Nu HD televisies gemeengoed zijn geworden (na 20 jaar voorbereiding), en er ook genoeg software voor beschikbaar is (via Blu Ray, HDTV kanalen en HD downloads) zijn de fabrikanten op zoek naar ’the next big thing’. En dat is dus 3d tv. Een rondje langs onder andere Sony, Panasonic, Philips, Samsung, LG en Loewe.
Sony
Sony trapte woensdagmiddag af tijdens de IFA persconferentie. In de vorm van een aantal trailers liet Sony zien waar ze naar toe wil. Film, sport, games, documentaires, alles in 3d. En een aantal hiervan zagen er bijzonder indrukwekkend uit – hoewel je er zelf met een 3d bril er minder indrukkwekkend uitziet…
Met name sport (ik ben geen voetbalfan, maar het ziet er in 3d wel goed uit) , animatiefilms en games lijken geschikt voor 3d, gewone films zien er (nog) een beetje gekunsteld uit, net als natuurdocumentaires.
Op de Sony-stand staan diverse 3d opstellingen, waarvan de meest geavanceerde een combinatie is van een gemodificeerde Playstation 3 (om 3d aan te kunnen), een aangepaste 3d tv (die jouw positie ten opzichte van het scherm bepaald) en een actieve 3d bril. Een bestaande game, WipeOutHD, is zodanig aangepast dat je met deze hardware combinatie door met je hoofd te bewegen bijna ‘om de hoek’ kunt kijken. Dat geeft gamen echt een nieuwe dimensie.
Sony maakte de belofte dat eind 2010 de eerste Bravia 3D tv’s beschikbaar zullen zijn.
Panasonic
De volgende IFA dag, 3 september, bracht Panasonic dezelfde boodschap: 3D is de toekomst. Over het gehele spectrum zal het bedrijf de nieuwe techniek ontwikkelen, van blu-ray media tot de blu-ray speler, 3D brillen en plasma tv’s. De belofte van Panasonic is dat zij als eerste een 3D blu-ray speler en 3D HDTV zullen introduceren.
Ze liet bovendien sterk doorschemeren dat plasma-schermen veel beter zijn voor 3D weergave dan lcd schermen – en met behulp van Panasonic’s 103 inch plasma-tv zullen ze dit ook duidelijk gaan maken.
In twee echte ‘3D theaters’ was het mogelijk om een aantal 3D scenes te bekijken, waaronder Panasonic’s trots: Avatar, een science-fiction film die volledig in 3D wordt opgenomen. Deze film zal later dit jaar hèt voorbeeld gaan worden hoe 3D films er in de nabije toekomst uit gaan zien.
\
Philips
Philips ‘gelooft’ ook in 3D – maar is een stuk voorzichtiger met haar uitspraken. Van Philips’ trots, de Cinema 21:9 TV, is een prototype gemaakt dat in staat is om 3D beelden te tonen op het 21:9 widescreen formaat met behulp van een gemodificeerde blu-ray speler. In de presentatie werd duidelijk gemaakt dat het bedrijf zeker geloofd in 3D, maar nog niet concreet op één technologie wil richten. Met name de vraag of consumenten wel met een brilletje op naar tv willen gaan kijken baart Philips zorgen. Dat is dan ook de reden waarom er veel onderzoek wordt verricht naar ‘3D zonder brilletje’.
3D van Samsung, LG, Loewe, …
Vrijwel alle tv fabrikanten zijn actief bezig met deze nieuwe techniek – de één alleen wat meer dan de ander. Samsung en LG zijn hier zeer actief mee bezig, met voorbeelden van zowel tv’s als projectoren met 3d projectie.
Ook/zelfs Loewe liet 3d zien op haar IFA stand, maar wel heel erg verborgen. In het dealer/pers gedeelte van de stand stonden in een achteraf hoekje de prototypen van zo’n beetje alles wat hip is op tv gebied, zoals LED backlight tv èn 3D.
Of het allemaal aanslaat is afhankelijk van een aantal factoren, zoals techniek, met/zonder bril en natuurlijk de prijs. Het is altijd mogelijk dat volgend jaar – op IFA 2010 – de aandacht van de fabrikanten weer op ander gebieden zal liggen – OLED bijvoorbeeld.
jupiter8 says
Ik begrijp de reactie van Philips.. want ze hebben reeds een 6-tal jaren al een tv ontwikkeld waarbij je 3-D kan kijken ZONDER bril ! Tevens is het mooie van hun systeem dat het enigzins werkt met oudere (niet 3d opgenomen) films.
Als iedereen nu op de bril-tv kar gaat springen, moet Philips ook wel, om deze koe eerst uit te melken natuurlijk!
Fred Dalmulder says
Ik wil helemaal niet met een bril op mijn snufferd naar de tv kijken. Dus aan Philips de taak om de kijkhoek te vergroten van hun techniek (en dat zal niet meevallen).