In 2011 heeft het Blu-ray formaat behoorlijk door weten te zetten.
Het vorige jaar zijn er 1,5 miljoen Blu-ray schijven verkocht – dit jaar zal de teller op ongeveer 2,4 miljoen komen. Inmiddels staat in één van de zes Nederlandse huishoudens een Blu-ray speler.
Redenen
De reden van de 60% stijging zal te zoeken zijn in een aantal factoren.
Eén van de belangrijkste zal zeker de kwaliteit zijn: Blu-ray is zonder twijfel het medium met het beste beeld- en geluidskwaliteit, wat het beste haalt uit zowel je flatscreen tv als je homecinema-set.
De prijs ten opzichte van DVD is gedaald. Veel oude en nieuwe films zijn maar iets duurder op Blu-ray – en dat maakt de keuze een stuk makkelijker.
De concurrentie met de gedoodverfde opvolger – Video on Demand via Internet – is nog maar amper begonnen. Ten opzichte van VOD heeft Blu-ray het voordeel van beeld- en geluidskwaliteit, het aanbod, maar op het moment ook nog gebruiksgemak.
Als de VOD aanbieders hun diensten en aanbod gebruikersvriendelijker en transparanter maken (ook qua prijsstelling) zal Blu-ray het een stuk moeilijker gaan krijgen.
Vervolg-aankopen: mensen die eenmaal één blu-ray hebben aangeschaft, zullen niet zo snel meer een ‘minderwaardige’ DVD kopen – daarvoor is het verschil te groot.
De marketing van Blu-ray in winkels (zowel on- als offline) is sterker geworden – de onbekendheid met het formaat is inmiddels wel verdwenen.
Animatie- en actiefilms meest populair
Maar het zijn niet alleen maar nieuwe titels die worden aangeschaft: ook oudere films als The Hangover, Inglourious Basterds, Beauty & The Beast en Braveheart deden het dit jaar goed.
3D Blu-ray
De cijfers voor de specifieke 3D blu-ray schijven worden niet vermeld. Aangezien een groot deel van de nieuwe televisies 3D kunnen weergeven, en bijna alle blu-ray spelers 3D Blu-rays kunnen afspelen, zullen veel mensen ‘nieuwsgierig’ zijn, en een 3D titel kopen.
Probleem blijft het gebruik van de (dure) 3D bril, het beperkte aanbod in titels, maar ook zeker de hogere prijs. Regelmatig is een 3D titel 2 tot 3x zo duur als de 2D variant.
Dit jaar waren IMAX: Deep Sea, Tron Legacy, De Verschikkelijke Ikke en Rio de best verkochte titels op 3D Blu-ray.
Beste ervaring
Psychologisch schijnt 3D Blu-ray wel de beste ervaring te bieden. De aandacht, emotie en betrokkenheid is het grootste bij dit formaat, hoger dan bij “2D” Blu-ray.
2012 zal – weer – een spannend jaar worden voor blu-ray. Kwaliteit, prijs, gebruiksgemak en aanbod zullen de kritische factoren zijn waarmee blu-ray zich moet onderscheiden.
Mark says
De reden dat er meer Blu-rays verkocht worden is simpelweg de prijsverlaging in 2011. In januari lag een Blu-ray nog tussen de 20 en 40 euro en een gemiddelde consument vindt dat te hoog. Van alleen freaks kan men niet leven en om het volume omhoog te krijgen, moesten de prijzen zakken. Nu wordt een net uitgekomen Blu-ray geprijsd op 20-25 euro en zakken ze daarna door naar beneden de 12 euro. Een consument denkt dan: dat is goedkoper dan met zijn tweeën naar de bioscoop en een stuk minder gedoe. Het komende jaar zal de prijs nog verder zakken en gaat het pas echt los met Blu-ray!