Het gaat niet goed met de grote merken in de consumenten-electronica. In een tijd van economische crisis is dat niet vreemd, omdat op die uitgaven al snel bezuinigd wordt als de portemonnee minder dik aanvoelt.
Maar het gaat niet om ‘een beetje’ minder goed – recordverliezen worden gemaakt door fabrikanten die niet eens gewend zijn aan lage winst-cijfers…
Een kort overzicht van de jaarcijfers van Sony, Panasonic, Pioneer en Sharp:
Sony
Een verlies van 98,9 miljard Yen – 772 miljoen Euro – is het eerste verlies van de Japanse fabrikant in 14 jaar, en ze zijn niet optimistisch gesteld voor de rest van het jaar. Voor het financiele jaar 2009 wordt een verlies verwacht van nog eens 20% hoger.
Om het hoofd boven water te houden worden aan het einde van dit jaar drie fabrieken gesloten, en worden 16.000 mensen ontslagen. De PS3 en PSP hebben op game-gebied veel concurrentie van met name Nintendo.
Panasonic
Het eerste jaar met de nieuwe naam leverde ook het eerste jaar verlies op sinds 7 jaar. In totaal staat de balans bij Panasonic op 3 miljard euro in de min. Het bedrijf begeeft zich in veel branches, maar de ‘home electronics’ afdeling moest de hardste klappen krijgen: 37% minder omzet.
Pioneer
Pioneer heeft de gehele boekhouding met een rode pen geschreven, met het bedrag van min 1 miljard euro onder de streep. Bijzonder vervelend voor Pioneer is het dat dit al het vijfde jaar achtereen is dat er verlies gemaakt wordt. Met name de concurrentie op het gebied van televisies en de sterke Yen worden hiervan de schuld gegeven. Met sterke kosten-besparingen, het ontslag van 10.000 mensen en het stoppen met plasma-tv’s (de meest zichtbare besparings-actie van alle fabrikanten) hopen ze dit jaar minder verlies te maken, en in 2010 weer winst te gaan maken.
Sharp
Bij Sharp hebben ze waarschijnlijk goed moeten zoeken naar de rode pen, want sinds de beursgang in 1956 (!) hebben ze altijd winst gemaakt. Helaas heeft het bedrijf in 2008 een verlies gemaakt van ruim 980 miljoen euro. Opvallend: juist in het eerste kwartaal van dit jaar deden de verkopen van blu-ray, dvd en dvd recorder het voor dit merk bijzonder goed.
… en de rest ?
Deze vier zijn niet de enige consumenten-electronica fabrikanten die verlies hebben geleden, want bedrijven als Toshiba, LG en Samsung (dat gewend was geraakt aan verdubbelingen van de winst) rapporteren ook negatieve winsten voor 2008, of in ieder geval het laatste kwartaal van 2008.
Effecten
Wat zullen wij, ‘de consumenten’ gaan merken van de economische problemen van de electronica-reuzen? Bepaalde merken zullen stoppen met producten in concurrende markten, zoals Pioneer heeft gedaan met de plasma-tv. Risico’s zullen gespreid worden, en daarom zal er bij grote investeringen (zoals nieuwe fabrieken) samenwerkingen gezocht worden. En bij potentieel succesvolle producten – zoals de OLED tv – zullen analisten nog wel 10 keer alle verwachtingen doorrekenen voordat er veel geld aan uitgegegeven gaat worden. De ‘gewone’ electronica (versterkers, blu-ray spelers) zal er niet heel veel onder leiden omdat deze relatief eenvoudig te maken is, maar met name op producten waar specialistische kennis bij nodig (zeker bij tv’s: plasma, lcd, led, oled) is zullen de ontwikkelingen mogelijk minder hard gaan dan de afgelopen jaren.
Geef een reactie