Met de HD DVD release van ‘Evan Almighty’ bieden de filmmaatschappijen je een extra manier om geld aan hen uit te geven: direct winkelen vanaf je hd-dvd speler, met een online winkel helemaal afgestemd op de film die je aan het kijken bent.
En dat betekent dat je na het verhaal over de zondvloed vanuit je luie stoel direct een regenton kunt bestellen à $135, en/of 12 wc-rollen gemaakt van gerecycled papier voor $14.
Dit is natuurlijk niets anders dan een goedkope manier (strikt figuurlijk gesproken) om extra inkomsten te genereren voor de filmmaatschappijen, die nog geen massale verkopen zien van hd-schijven. Aan de ander kant is het ook een nieuwe marketingactie van de hd dvd lobby, omdat een dergelijke functionaliteit niet op alle blu-ray spelers mogelijk is. Een netwerkaansluiting is verplicht op alle hd dvd spelers, terwijl dit bij blu-ray optioneel is. Maar omdat er tot nu toe vrijwel geen gebruik werd gemaakt van het internet-potentieel, werd het de hoogste tijd om hier iets mee te gaan doen.
De vraag is natuurlijk of winkelen de ‘killer-app’ is voor hd dvd. De eerste demonstratie hiervan bracht pijnlijk naar voren hoe lastig en traag het is om met name je adres- en creditcard gegevens in te voeren met niet meer dan de toetsen van de afstandsbediening. Het kan sneller: eerst een account aanmaken via je pc, en daarna inloggen via je hd dvd speler. Iets handiger, maar niet logisch.
En als je een online-shop als ‘bonus’ al erg vindt, hoed je dan voor wat komen gaat. Het originele plan was om tijdens het afspelen van de film pop-ups te tonen, zodat je items die in de film gebruikt worden direct in het boodschappenmandje kunt stoppen. De hd dvd evangelist van Microsoft gaf het voorbeeld van de zonnebril van een acteur, ik denk aan het horloge van Jack Bauer in 24 ($ 450 !). Bijzonder irritant dus.
Dit plan is nog niet doorgezet omdat het dan lijkt alsof de acteur zèlf een product aanprijst, en dit niet in hun contracten geregeld was. Universal probeert dit nu wel op te nemen in nieuwe filmcontracten, dus overdreven product-placement à-la Baantjer zal er zeker aankomen.
Ik vind het onbegrijpelijk waarom een filmmaatschappij hiermee een nieuwe technologie wil aanprijzen. Er zijn zoveel leuke manieren te bedenken om de netwerkpoort te gebruiken, in plaats van het aftroggelen van extra geld.
Twee features zou ik al direct kunnen bedenken: on-line spellen spelen (wie vaart het snelste met Evan’s Ark ?), of high-definition trailers van nieuwe films (zoals Apple’s trailer site) die filmmaatschappijen uiteindelijk ook extra geld in het laatje brengen door mensen lekker te maken voor andere hd dvd releases.
Mocht je “Evan Almighty” willen kopen (de film zelf is niet zo heel slecht) dan kun je hem kopen voor $ 40, overigens met aan de ene kant de HD DVD, en aan de ander kant de DVD versie – dan kun je hem ook in de dvd-speler op je slaapkamer afspelen.
Heb je zelf nog een beter idee voor ? Laat het weten via het reactie formulier !
[…] is het te hopen dat er meer innovatieve BD-Live toepassingen komen, die minder ‘commercieel‘ overkomen maar echt interessanter voor de consument – wij […]