Na een slecht jaar heeft Philips bekend gemaakt dat het stopt met de fabricage van flatscreen televsies voor de Verenigde Staten en Canada. Om toch als televisiemerk geassocieerd te worden gaat de Japanse fabrikant Funai televisies verkopen onder de Philips merknaam.
Dit is een vrij dramatische stap – en de vraag is dan ook of hun televisies in Europa uiteindelijk ook zullen verdwijnen. De kans lijkt op het eerste gezicht groot, omdat Philips in korte tijd wel meer productlijnen hebben geschrapt waarop ze lage winstmarges hadden. Pierre-Jean Sivignon van Philips heeft hier een vrij sterke mening over: “We stoppen met een business waarop we al lange tijd verlies maken.
Maar volgens het persbericht gaat Philips maatregelen nemen om de resultaten van de ’televisie-activiteiten’ te verbeteren, en zich te concentreren op de sterkste markten – en Europa valt daar zeker onder.
De winst van het bedrijf afgelopen jaar viel dus tegen, en dat lag hoofdzakelijk aan de televisie-afdeling van Philips. Maar ze zijn niet bepaald de enige die het moeilijk hebben in deze markt: de samenwerking tussen diverse Aziatische bedrijven zijn voornamelijk ingegeven door financiele redenen. En Pioneer stopt niet voor niets met de productie van plasma panelen.
Funai producten met Philips label
Het merk Funai staat niet echt bekend als A-merk, en consumenten in de VS kent het merk met name als stunter in de Walmart. Maar Philips schijnt al 18 jaar op technisch vlak met het merk samen te werken. Voor het gebruik van het merk Philips (en Magnavox) moet Funai een licentie betalen, en dat geld kan Philips dus goed gebruiken.
Er zijn trouwens nog geen tekenen dat ook hier Funai televisies met het Philips logo zullen verschijnen. De geografische keuze is met name gemaakt omdat Philips in Noord-Amerika geen geld verdient aan televisies, maar in Europa en Azië wel. Dit verschil heeft vooral te maken met de specifieke situatie in Amerika, waar een aantal merken (vrijwel) exclusief leveren aan grote ketens, waarbij onder andere Insignia en Vizio goedkoop worden neergezet bij Best Buy.
sven says
Mijn ervaring met sound en vision producten van Philips is niet zo heel best met uitzonderingen daargelaten. Er moet vaak beroep gedaan worden op de garantie. Ik heb niet altijd even veel zin om een apparaat voor de vijfde keer weer voor reparatie te moeten aanbieden. Al dat ge-schouw.
wat betreft het artikel is er veel concurrentie met andere merken. Philips lijkt mij toch een populair merk, dus best vreemd dat de Amerikanen niet massaal Philips flatscreens kopen. Als ik mijn geld stuk sla op een product wil ik wel kwaliteit en geen rotsooi. Volgens mij vinden de Amerikanen dat ook. Dat houd niet in dat Philips slechte flatscreens maakt, er zullen best wel goede flatscreens tussen zitten. Alleen ik durf het niet aan om een Philips flatscreen te kopen.