In de complexe wereld van samenwerkingen tussen televisie-fabrikanten is er weer een samenwerking bekend gemaakt.
Samsung koopt 3% van Sharp. Voor beide bedrijven is dit aantrekkelijk: Sharp kan het geld goed gebruiken, en Samsung wil zekerheid voor de productie van displays.
Samsung wil lcd panelen
Met Samsung gaat het op dit moment bijzonder goed. Maar in een onzekere wereld wil het bedrijf controle houden over de aanvoer van componenten. En met een investering van (omgerekend) 85 miljoen euro zorgt ze er voor dat ze lcd panelen kunnen produceren zonder zelf een extra – extreem dure – fabriek hoeven te bouwen. Samsung zorgt ervoor dat ze niet afhankelijk zijn van een enkele partij, om bij problemen (technisch of politiek) niet in de problemen te komen met de productie.
Er gaan geruchten dat Sharp met deze investering ook heeft beloofd om de fabricage aan te passen aan Samsung’s wensen, zoals grote lcd panelen voor tv’s en kleinere voor smartphones en tablets.
Sharp wil geld
Voor Sharp is deze investering waarschijnlijk nog belangrijker dan voor Samsung. Het Japanse bedrijf verwacht dit jaar een miljardenverlies te lijden, en kan samenwerkingen met betrouwbare en vermogende partners daarom goed gebruiken.
Een vergelijkbaar groot bedrag was ook gemoeid met de investering van een andere electronica grootmacht. Qualcomm ontwikkelt samen met Sharp nieuwe energie-zuinige schermen met de nieuwe IGZO technologie.
Meer samenwerkingen
Hoewel het vreemd lijkt dat twee concurrenten zo gaan samenwerken, is dat niet zo. Door de enorme concurrentiestrijd is het interessanter om van elkaar te profiteren dan de eigen kosten verder te verhogen. En soms is het ook tactisch: met een strategische samenwerking kun je een andere – mogelijk ‘gevaarlijkere’ – concurrent afhouden, of patent-rechtzaken voorkomen.
Sony en Panasonic werken zo samen op het gebied van OLED, omdat de achterstand op Korea (LG en Samsung) in te lopen, en de opkomende Chinese OLED industrie voor te blijven.
Geef een reactie