Een tv die gebruik maakt van LED’s maakt nog geen LED TV – en daarom moet Samsung in Groot Brittannië stoppen met het adverteren op deze term.
De Advertising Standards Authority heeft bepaald dat Samsung de consument misleidt met de term LED TV. Samsung maakt gebruik van deze term in haar advertenties alsof het gaat om een compleet nieuw soort televisies, hoewel het niet meer zijn dan lcd tv’s met een ander soort backlight.
[showad_large align=floatright]Met name omdat de advertentie de indruk wekt dat de tv schermen volledig zijn opgebouwd uit LED’s – zoals sommige grootbeeld outdoor-schermen – schoot de ASA in het verkeerde keelgat.
De advertenties moeten aangepast worden, zodat de ‘verwarring’ niet meer kan ontstaan. Samsung heeft al laten weten nog steeds de term ‘LED TV’ te blijven voeren, maar zal hierbij uitleggen dat deze tv’s LED backlighting toepast. Omdat de ASA een nationaal orgaan is zal Samsung de advertenties in andere landen niet aanpassen.
LG, Philips en andere merken hebben eerder al geklaagd op de “misleiding” van de consument. De term ‘LED LCD TV’ wordt onder ander genoemd – iets wat bijvoorbeeld Sharp subtiel in haar logo’s heeft verwerkt.
Of het aan de reclame-campagne ligt of niet, het is wel duidelijk dat Samsung een zeer groot marktaandeel heeft opgebouwd voor “LCD televisies met een LED backlight”.
Alles over LED LCD TV’s staat in het artikel ‘LED TV – wat is het?’.
[…] TV en OLED zijn nog toekomstmuziek, maar LED TV’s (dat klinkt toch beter dan LCD LED backlight tv) hebben zich bewezen met een zeer goede beeldkwaliteit zonder extreme prijzen. Samsung zet hierbij […]