Voorlopig zijn er nog geen plannen voor 3D tv kanalen, maar de grote kabelaars van Nederland al wel vast begonnen met het promoten van 3D televisie.
De aanpak is enigszins verschillend: Ziggo kiest voor grote evenementen en Video on Demand, terwijl UPC 3D blockbusters wil gaan vertonen.
Ziggo: evenementen en 3D on demand
[showad_large align=floatright]De grootste speler – Ziggo – doet haar best om de 3D uitzendrechten van het wereldkampioenschap voetbal te bemachtigen. En als ze dat lukt, dan gaan ze er voor zorgen dat op diverse plaatsen in Nederland de voetbalwedstrijden in 3D bekeken kunnen gaan worden in groepsverband.
Dit “gezamenlijk 3D voetbal kijken” zal sowieso mogelijk zijn dankzij Sony, dat als leverancier van de opname-apparatuur de wedstrijden in stadions gaat vertonen.
Naast deze evenement is Ziggo ook bezig om 3D aan te bieden in de huiskamer. Binnen twee weken zullen de eerste 3D films beschikbaar komen via de on-demand dienst, voor 3 euro per stuk. Een apart 3D-kanaal wordt overwogen – maar zal waarschijnlijk sterk afhangen van de vraag.
UPC
In vergelijking met Ziggo lijkt UPC voorzichtiger. Het komende jaar zal het meerdere ‘bijeenkomsten’ houden om 3D tv in levende lijve te kunnen beleven. De “rentree” van Tiger Woods in de golf (het Augusta Masters Golf Tournament’) aanstaande zondag zal hiervoor de start betekenen.
In samenwerking met Disney, Sport1 en Samsung zullen er diverse evenementen gehouden worden, waaronder ook de vertoning van Toy Story in 3D.
Plannen voor het daadwerkelijk uitzenden van 3D films zijn er nog niet bij UPC, maar net als bij Ziggo is de techniek niet het probleem: het netwerk en de HD settop-boxen zijn er klaar voor.
Kees Vincken says
Laat Ziggo nu eerst andere rotzooi opruimen alvorens in nieuwe projecten te duiken.
Tom Tenniglo says
ik ben benieuwd wanneer 3d voetbal ik het standaard pakket komt.