Afgelopen donderdag heeft “Matsuhita Electric Corporation” bekend gemaakt dat ze hun naam gaan veranderen in “Panasonic Corporation” – de meeste bekende merknaam van het bedrijf.
Ook het merk “National” zal niet meer gebruikt worden, waardoor vanaf 2009 alle producten onder de naam Panasonic verkocht gaan worden. Van het hier nog wel bekende merk ‘Technics’ maakt Matsuhita al jaren niet meer gebruik.
Deze naamsverandering betekent dat het afscheid neemt van de naam van de oprichter, om met de nieuwe – buiten Japan beter uit te spreken naam – de marketingactiviteiten wereldwijd uit te breiden, om de teruglopende inkomsten uit het thuisland te compenseren. De kosten voor deze wijziging – die per 1 oktober effectief wordt – kost het bedrijf – dat het op-één-na grootste technologie bedrijf van Japan is na Sony – ongeveer 190 miljoen euro.
De naam “Matsushita Electric Industrial Co., Ltd.” is in gebruik sinds 1935, na “Matsushita Electric Manufacturing Works” (gebruikt sinds 1929) en “Matsushita Electric Housewares Manufacturing Works” waarmee het bedrijf in 1918 is begonnen.
Meer Japanse bedrijven hebben het overigens moeilijk om de wereldwijde competitie aan te gaan. De schoonbroer van Konosoke Matsuhita, Toshio Iue, is de oprichter van Sanyo. Maar zijn kleinzoon is vorig jaar gedwongen om het bedrijf te verlaten door de geldschieters.
100% zeker is de naamsverandering van Matsuhita overigens nog niet: het bestuur heeft dit plan al wel goedgekeurd, maar in juni hebben de aandeelhouders het laatste woord.
Via CEpro.
HasBuz says
Volgens mij is het slim om de meest bekende naam te gebruiken.
H.winkel says
Na 17 jr wil ik een nieuwe TV kopen. Mijn oog valt op een 94 cm Panasonic. Waarom een LCD of Plasma of andersom? m.vr.gr.