AVblog probeert je op de hoogte te houden van nieuwe audio-apparatuur – maar waar ga je naar toe als je op zoek bent naar goede muziek om er op af te spelen? Dit jaar is er een bijzonder interessante plaats voor bijgekomen: Muziek.nl.
Op dit internetadres is niet ‘zomaar’ een webshop te vinden voor muziek – iets wat je mogelijk wel zou verwachten achter de grote noemer ‘muziek.nl’. Het is een Nederlandstalige website waarop met name veel informatie is te vinden over artiesten, albums en concerten.
Als je door de site klikt zie je al snel dat de redactie niet van plan is geweest om een extreem breed publiek aan te spreken; de term ’35+’ komt al snel bij me op met artiesten als Alice Cooper, U2 en Paul Weller die op het moment van schrijven op de homepage staan. Maar het is zeker niet (gelukkig niet) alleen oude glorie, met bands als Kings of Leon, Snow Patrol, Artic Monkeys.
Webshop
Muziek.nl biedt – natuurlijk – ook een webshop. Deze winkel valt op door het aanbod van producten die je niet zomaar bij Bol.com of de Free Record Shop zult vinden. Natuurlijk verkopen ze cd’s, maar ook kwalitatief hoogstaande SACD en XRCD, en vinyl in meerdere formaten en gradaties: lp’s, 7″, 10″ en extra zwaar 180grams platen. Het aanbod van deze ‘audiofiele’ opnamen verraad de link met Hifi.nl, die tot de oprichting van Muziek.nl een eigen webshop had in de vorm van HighFidility Discs.
Behalve een uitgebreid en divers assortiment aan muziek biedt de winkel veel accessoires; van vinyl-hoesjes tot audiofiele meterkast zekeringen, en van buizendempers tot WBT connectoren.
De oorsprong
Wie zijn er zo moedig om op een dergelijk gewild internet-adres een selectief publiek op te zoeken? Het zijn platenmaatschappij Universal Muziek samen met internetbedrijf Xingo – het meest bekend van Hifi.nl.
De besproken muziek komt trouwens niet alleen van Universal vandaan. Muziek.nl is niet gestart om puur deze platenmaatschappij een extra promotie-kanaal te geven op het internet, maar voor de promotie van alle maatschappijen – en dus alle muziek. Een bijzondere ontwikkeling nadat de afgelopen jaren de grote platenmaatschappijen beticht werden het belang van internet te negeren en alleen maar uit zouden zijn op maximale winst.
Om direct bij de start goed te beginnen put website uit de zeer omvangrijke collectie artikelen en recensies van Oor van uiteenlopende artiesten – en maatschappijen.
Columns, video’s en een media-concertagenda
Op de website heb je snel in de gaten dat dit daadwerkelijk meer is dan een snel in elkaar gezet initiatief is. Veel recensies, maar ook interviews en columns van zeer bekend muziekfreaks als Leo Blokhuis en Jan Douwe Kroeske maken Muziek.nl een bron van informatie voor ‘kwalitatieve muziek’. De redactie laat ook haar eigen geluid horen door middel van een lijst met favoriete albums van dit moment.
Op de website lijken ook veel videoclips te staan van met name bekende artiesten, maar als je deze wilt bekijken dan kom je op de Youtube site terecht. Voor de video’s maakt dit natuurlijk niet uit, maar verwarrend is het wel. Universal heeft er duidelijk voor gekozen om videoclips alleen op Youtube zelf te vertonen, en niet ge-embed in andere websites.
Een concertagenda mag natuurlijk niet ontbreken op een dergelijk website, en deze wordt aangevuld met een media-agenda: muziek op televisie.
Alles bij elkaar zou deze website wel eens een geduchte concurrent kunnen gaan worden van muziektijdschriften.
De nabije toekomst
Met de huidige opzet zijn Universal en Xingo wordt het werk niet alleen aan de redacteuren over gelaten. De tweede fase omvat een webshop met download-muziek (ik vermoed/hoop muziek van hoogstaande kwaliteit vergelijkbaar met HDtracks en Linn Records), en fase 3 wordt een offline-project in de vorm van een zuster-tijdschrift met dezelfde naam ‘Muziek.nl’. Volgens de planning ook allemaal nog dit jaar – ook een teken dat de betrokken partijen serieus zijn met de opzet van dit platform van kwaliteits-muziek.
Geef een reactie