Begin deze maand is officieel TP Vision van start gegaan.
Dit bedrijf zal vanaf nu alle activiteiten rondom Philips tv’s verzorgen – en deze ook onder Philips’ naam verkopen.
TP Vision is een joint venture tussen Philips en het Chinese bedrijf TPV Technology. Het nieuwe bedrijf zal zowel de ontwikkeling, fabricage als de marketing gaan verzorgen van televisies met het Philips merk.
De complete TV divisie van Philips (zo’n 3.300 mensen) is hierin ondergebracht. TPV Technology is voor ruim tweederde (70%) eigendom, en Philips voor de overige 30%. Het Nederlandse bedrijf heeft het recht om zich helemaal terug te trekken, maar pas na 6 jaar.
Nederlands bedrijf
Ook al is het merendeel eigendom van een Chinees bedrijf is TP Vision toch Nederlands. Het hoofdkantoor staat in Amsterdam, en het wordt geleid door Maarten de Vries. Hij heeft meer dan 25 jaar voor Philips gewerkt, onder andere als CFO voor de Consumer Electronics divisie.
Vertrouwen
Door het uitbesteden van alle televisie-activiteiten kan Philips zich zelf meer richten op haar ‘leidende marktposities’ (lees: meer winstgevende) divisies als gezondheid, lifestyle en verlichting.
En het nieuwe televisie-bedrijf heeft vertrouwen in de toekomst: “TP Vision wil een sterke marktspeler worden met als doel het realiseren van winstgevende groei”.
Maarten de Vries geeft in een enkele zin aan wat de doelstelling zal zijn: “We willen producten ontwikkelen die de zintuigen aanspreken en betaalbaar zijn voor alle consumenten in de markten die we bedienen.”
Niet overal
Deze markten liggen overal in de wereld, maar in sommige landen zal TP Vision niet actief zijn. China, India, de VS, Canada, Mexico en een aantal Zuid-Amerikaanse landen worden niet het werkterrein van TP Vision.
[…] – of eigenlijk TPVision – heeft diverse technieken toegepast om het beste beeld neer te zetten. Philips’ eigen […]