De CES beurs van dit jaar ligt al weer een maand achter ons. De belangrijkste onderwerpen in de media waren ongetwijfeld tablets en smartphones – maar op het gebied van hifi/video was er ook genoeg te beleven.
Theo Wubbolts heeft de beurs enkele dagen bezocht; na de korte video-impressie een compleet verslag met – in twee delen:
CES 2011
Beurzen, beurzen en nog eens beurzen. Je ‘loopt’ er als vakjournalist, naast de reguliere meetings, heel wat af per jaar… Om te beginnen is er de CES die ik traditiegetrouw bezoek, inmiddels voor de twaalfde keer, en gehouden wordt in de eerste week van januari.
De CES vindt plaats in Las Vegas, want welke andere stad in de Verenigde Staten is zó op entertainment gericht als ‘SinCity’, maar bovendien, welke andere stad kan er zo’n show herbergen (Las Vegas heeft 125.000 hotelbedden)? Naar het schijnt ‘pompt’ de CEA met de organisatie van de CES, een slordige 200 miljoen dollar in de plaatselijke economie; dus welke stad zou een dergelijke bron van inkomsten willen missen?
Om het verslag te beginnen wil ik eerst even kwijt dat de bezoekersaantallen me niet tegen vielen. Beter gezegd méé vielen. Een goed teken. Terwijl 2010 al beter was dan 2009 – de economische crisis begon in 2008, weet u nog? – en dit jaar wéér beter dan 2010. Met 140.000 bezoekers op de teller werd die stijgende lijn van 2010 voortgezet; een positief signaal! Zo kon je op donderdag en vrijdag bijna over de koppen lopen en was de zaterdag nog goed te noemen en de laatste dag, zondag 9 januari weliswaar toch weer wat aan de slappe kant.
Wat was er te zien op deze editie van de CES? Tablets, vooral heel veel tablets. Zo’n tachtig aankondigingen, maar Apple de maker van de immens succesvolle iPad – met 7,5 miljoen verkopen in het afgelopen half jaar – was echter dé grote afwezige op de CES… Maar ook veel 3D en slimme TV’s die hun content van het internet halen.
3D tv slaat langzaam maar zeker aan
Maar om met dit laatste te beginnen, leert de geschiedenis van de consumentenelektronica ons dat er geen systeem kan bestaan zonder de bijbehorende software, oftewel in dit geval Blu-ray’s opgenomen in 3D. En hiermee is het nog wel povertjes gesteld, de toegezegde 20 titels voor 2010 zijn er inderdaad gekomen. Maar ook de 3D-televisie zelf wordt nog maar schoorvoetend geaccepteerd, zelfs in de VS. De penetratie van 3D-televisie in de Amerikaanse huishoudingen is nog geen 1%, hoewel de verkoop van 14 miljoen exemplaren voor dit jaar is voorspeld en het percentage drastisch omhoog zal gaan, zeker ook omdat een televisie in de VS eens in de vijf jaar wordt vervangen. Tot opluchting van de televisiefabrikanten wijst onderzoek uit dat een kwart van de ondervraagden het 3D-beeld met een rapportcijfer 10 kwalificeert.
Wat natuurlijk ook bijdraagt aan het succes van 3D, is enerzijds de mogelijkheid om zelf 3D-video’s te maken – en daarin wordt voorzien door camcorders van onder andere JVC, Panasonic en Sony – en anderzijds de verkrijgbaarheid van 3D-films. Daarom de hamvraag: zal 2011 het 3D-Blu-ray-filmjaar worden? Als het aan Disney ligt wel. Titels als ‘Alice in Wonderland’, ‘Beauty and the Beast’, ‘Tangled’, ‘A Christmas Carol’, ‘Lion King’ (herfst), en ‘Step up 3D’ zijn aangekondigd. So far, so good.
LG vol met ambitie
LG deed traditiegetrouw de aftrap met een persconferentie in het immens grote ‘Venetian’. Onder de LG-noemer van Smart Technologies, de verzamelnaam voor slimme en gebruiksvriendelijke technologieën, vallen onder meer de LW6500 CINEMA 3D™ TV, LG Smart TV, de Optimus 2X Speed, ’s werelds eerste smartphone met dual-core processor en de Optimus Black, een smartphone met zeer helder 4-inch NOVA-display. LG onthulde ook zijn ambitieuze doelstelling om in 2011 40 miljoen flat panel televisies – waaronder Smart TV’s, 3D TV’s en LED-backlight LCD-TV’s – te verkopen.
“De wereldwijde televisiemarkt staat middenin een revolutie, waarin Smart TV’s een veelbelovende manier vormen om alle programma’s, films en on-line content onder één knop zitten,” zegt Havis Kwon, President en CEO van LG Electronics Home Entertainment Company. “Innovatie is de motor achter de televisie-industrie van LG. We zijn ervan overtuigd dat we in 2011 een leider zijn op zowel het gebied van Smart TV’s als 3D TV’s.”
De CINEMA 3D™-tv tilt 3D-televisie naar een hoger niveau van helderheid, dankzij 3D-technologie en een polarized 3D-bril die overeenkomt met die in bioscopen. De LW6500 komt tevens met comfortabele, betaalbare 3D-brillen zonder elektrische onderdelen, waardoor opladen niet nodig is. Het unieke LG Smart TV platform geeft toegang tot duizenden films, apps die zelf aan te passen zijn, video’s en de mogelijkheid om met een overzichtelijke interface en eenvoudige ‘point and click’-navigatie over het internet te surfen. Een simpel dashboard is de toegang tot de LG SmartTV ervaring. Met slechts vier hoofdmenu’s – TV Live, Premium Content, TV Apps en de Launch Bar – zijn kijkers binnen een paar klikken bij hun favoriete content.
Tegenwoordig lijken vele afstandsbedieningen op heuse toetsenborden, maar LG bekijkt het anders: alleen de hoogst noodzakelijke knoppen zijn behouden, voor meer gebruiksgemak. Je hoeft enkel maar de LG Magic Motion-afstandsbediening naar het scherm te richten om de cursor te bewegen naar een optie en die met een enkele klik te activeren. Een toetsenbord is niet nodig, maar een QWERTY-toetsenbord app kan op een Android smartphone of een iPhone gedownload worden.
Geef een reactie